Thursday, July 21, 2005

Peranan Umat Dalam Teknologi Maklumat


Image hosted by Photobucket.com
Melingkari dunia tanpa sempadan


Image hosted by Photobucket.com
Mohd Nor Zaiman Che Mansor


Perkembangan alaf baru abad ke -21 jelas menunjukkan bahawa perkembangan teknologi maklumat yang begitu pesat membangun.Pengaruhnya di dalam kehidupan seharian kita begitu dirasai lebih-lebih lagi dalam era globalisasi yang memungkinkan manusia berinteraksi dengan lebih mudah,cepat dan efisien.Fenomena semasa juga menunjukkan bahawa mana-mana bangsa yang dapat menguasai ekonomi dengan dibantu oleh sistem komunikasi yang canggih adalah sebenarnya menguasai ekonomi dunia.

Bagi kita umat islam, perkembangan teknologi maklumat pastinya menjadi suatu rahmat, peluang dan cabaran kepada kita. Kedudukan semasa sekarang ini menjadi sesak dengan kecanggihan maklumat dan telekomunikasi yang menghubungkan manusia dengan tanpa sempadan. Dengan kecanggihan maklumat ini kita memperolehi pengetahuan yang akan menentukan setiap keputusan dan tindakan. Sebagai umat islam yang mengaku beriman kepada Allah ta'ala,apabila berbicara mengenai kecanggihan teknologi maklumat sewajarnya mengingatkan kita kepada kecanggihan wahyu Ilahi. Kita harus memandang kecanggihan teknologi maklumat ini sebagai suatu rahmat dan cabaran daripada Allah ta'ala untuk menguji sejauhmana keimanan kita kepada Allah, terpulang kepada kita untuk memanfaatkan teknologi maklumat ini sama ada untuk menggunakannya ke arah kemajuan manusia sejagat berlandaskan islam atau sebaliknya.

Image hosted by Photobucket.com
Penghasilan senjata canggih amat diperlukan oleh umat islam


Persoalanya sekarang bagaimana kita harus merebut peluang ini dan manfaatkannya sebagai sistem perhubungan manusia sejagat.Apakah kita akan menjadikan teknologi mklumat ini sebagai rangkaian untuk kemajuan umat? dan apakah teknologi ini dapat melahirkan manusia yang berakhlak dan bermoral?. Barangkali inilah cabaran-cabaran yang mesti ditempuhi dan difikirkan oleh umat islam pada masa kini. Jika umat islam hari ini tidak berperanan untuk memanfaatkan teknologi ini, maka umat islam akan ketinggalan di dalam kesesakan teknologi maklumat yang membangun pesat di abad ini. Oleh itu umat islam senarusnya memainkan peranan yang penting untuk menguasai sains dan teknologi. Seharusnya umat islam harus peka di dalam persediaan menghadapi cabaran berikut,cabaran di dalam bidang penyebaran maklumat dan komunikasi. Semestinya cabaran ini harus dipikul oleh setiap individu muslim sama ada guru,pensyarah,pelajar,doktor,peguam dan sebagainya.

Image hosted by Photobucket.com
Penggunaan teknologi maklumat tuntutan masa

Kelebihan serta janji Allah ta'ala yang mengiktiraf kedudukan umat manusia sebagai umat yang terbaik yang mengajak manusia ke arah kebajikan dan mencegah kemungkaran hendaklah dibuktikan. Ia tidak senarusnya menjadi semangant retorik semata-mata tanpa ada daya usaha untuk menguasai kepakaran teknologi maklumat. Kemudian kedudukan ini seharusnya menjadi asas kepada umat islam untuk berusaha menyebarkan maklumat tentang islam kepada ahli keluarga,masyarakat dan seterusnya ke peringkat antarabangsa.Selain itu,umat islam seharusnya sedar akan kepentingan sains dan teknologi ini, perkembangan mutakhir ini juga mengajak kita untuk mendalami ilmu sains. Daru sudut semasa juga telah memperlihatkan kepada kita bahawa kecanggihan teknologi dan sistem komunikasi pada sesebuah bangsa dapat mempengaruhi sesebuah bangsa yang lain. Kita juga dapat memperlihatkan bahawa bagaimana kuasa-kuasa besar seperti negara barat dan sekutunya yang menggunakan kecanggihan teknologi ini untuk menghancurkan negara yang majoritinya umat islam.

Mereka menggunakan kecanggihan senjata mereka untuk menyekat kebangkitan dan juga pembangunan negara islam daripada terus mencapai kemajuan. Oleh itu, umat islam seharusnya sedar akan situasi ini, mereka hendaklah bangkit untuk mempertingkatkan pengetahuan tentang teknologi maklumat sama ada dari segi komunikasi,maklumat,senjata dan sebagainya yang telah digunakan oleh kuasa-kuasa besar untuk menghancurkan mereka. Umat islam juga harus menyemai sikap positif dan inisiatif yang bersungguh-sungguh dalam jiwa masyarakat islam bahawa teknologi maklumat adalaha satu salurn yang berguna dan bermanfaat kepada agama. Bagi organisasi-organisasi islam yang lain pula, kualiti pengurusan dapat dipertingkatkan dan digerakkan secara sistematik dan tersusun menerusi penguasaan teknologi maklumat.Mereka hendaklah bergerak legih cergas setanding dengan organisasi-organisasi lain,malah perlu lebih dari tiu. Sudah pastilah,sekiranya peranan-peranan ini dapat dimainkan dan direalisasikan kita dapat melahirkan umat islam yang berilmu,tinggi akhlaknya,mahir dalam bidang sains dan teknologi dan berinformasi.

wallahua'lam

Tuesday, July 19, 2005

Pertembungan antara Pro-Kerajaan dengan Pro-Pembangkang:Malaysia Sukar Berubah

Image hosted by Photobucket.com
Ke mana hilangkah agenda perjuangan ini?

Zaiman mansor

Melihatkan senario perkembangan mahasiswa-mahasiswa di seluruh negara sudah pastilah kita dapat melihat pertembungan yang hebat di antara mahasiswa pro-pembangkang dan pro-kerajaan. walaupun ramai di antara mereka-mereka ini menafikan kepentingan mereka terhadap jenama-jenama ini tetapi secara realitinya adalah benar.

Kita perlu mengakui bahawa pertembungan antara kelompok ini berlaku adalah kerana kecenderungan mereka terhadap parti-parti politik yang sedang merebut tempat di dalam pemerintahan negara.Pertembungan yang berlaku di antara pihak kerajaan dengan pihak pembangkang amat menyamai pertembungan yang berlaku di antara kelompok mahasiswa ini. Perebutan kuasa,nilai mahupun merebut tempat bagi siapa yang benar dan siapa yang salah hebat berlaku di dalam arus politik negara. Dan ianya semakin menular dan hebat mempengaruhi kelompok mahasiswa-mahasiswa di semua tempat.

Ketidaksatuan di antara orang Melayu yang berlaku di dalam arus politik perdana ini mengundang kepada perpecahan di kalangan umat yang amat dibimbangi untuk masa hadapan.Tugas amanah kepada pemimpin untuk menyatu padukan seluruh umat tidak dapat dilakukan kerana pertembungan yang berlaku berdasarkan aliran yang berbeza.Harapan untuk melihat kesatuan ini agar dapat direalisasikan hanya dapat disandarkan kepada generasi pelapis yang akan mewarisi takhta pemerintahan negara.




Mahasiswa hebat berdemonstrasi meluahkan ketidakpuasan hati mereka

Maka sudah pastilah harapan ini disandarkan kepada mereka yang sudah bergelut dengan pelbagai situasi dan kondisi seperti mahasiswa-mahasiswa dipelbagai peringkat. Akan tetapi sekira inilah yng berlaku pertembungan di antara kelompok-kelompok mahasiswa, maka sudah pastilah harapan yang dinyatakan tadi sukar untuk direalisasikan. Pendek kata Malaysia dulu,kini dan mungkin selamanya tidak akan berubah.

Oleh itu kepada mereka yang mendokong akan perjuangan "jenama" itu harus berubah. Apa salahnya untuk sekiranya kita menepikan pelbagai bentuk unsur-unsur untuk memecah belahkan perpaduan umat ini agar dapat kita sama-sama membina,melahirkan serta mencorak keadaan dan kondisi di masa hadapan demi kepentingan umat keseluruhannya. Apakah kita tidak mahu melihat kekuatan yang akan dilahirkan di atas sebab perpaduan ini dapat mencetus satu revolusi baru yang akan memberi manfaat kepada kita dan seluruh umat islam amnya? maka fikir-fikirkanlah....!

BEDAH BUKU 2

Image hosted by Photobucket.com


The Aqeedah Of Imaam al-Bukhari Died 256H
Author: The Imaam of Hadeeth Abu Abdillaah Muhammad ibn Isma'eel al-Bukhari.Publisher: Salafi Publications (01-Feb-04)Pages: 147


Description
Before you, O reader, may Allaah guide you to His pleasure, is a compilation of the Creed and Methodology of the great Imaam and Scholar of the Prophetic Traditions and the Religion, Al-Bukhaaree, may Allaah have Mercy upon him. Imaam Al-Bukhaaree is the author of the famous work of Hadeeth (Prophetic Tradition) known as 'Saheeh Al-Bukhaaree'. This work is considered by the scholars of Orthodox Islaam to be the most authentic book after the Qur'aan. When Imaam Al-Bukhaaree speaks, the Ummah pays attention, since he is from the most knowledgeable of the people of the earth regarding the way of the Messenger Muhammad (salallaahu 'alayhi wassallam).

Imaam Al-Bukhaaree states that he spent over forty-six years travelling around the various Islaamic lands, benefiting from the scholars of his time. He met over a thousand scholars, and took knowledge from and imparted knowledge to them. So after he mentions many of the places he visited and the names of the scholars he met, he states, "And we are content with the naming of these people so that this discourse may be brief and concise and is not lengthened. And I never sa w a single one amongst them differ with respect to the following matters..". Imaam Al-Bukhaaree then proceeds to state and explain the matters of Faith and Methodology of the Salaf (Righteous Predecessors) of this Muslim nation.

This book is a translation of that treatise narrated from Imaam Al-Bukhaaree contained in the encyclopedia of the 'Aqeedah known as "Sharh Usool I'tiqaad Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah" (Explanation Of The Fundamentals Of The Creed Of Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah) of Imaam Al-Laalikaa'ee (Died 418 AH). So this book, O Muslim, is a translation of some of the points of the Creed of Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah. The text is as relevant today as it was over one thousand years ago, if not more so, since confusion regarding matters of Manhaj and 'Aqeedah (Methodology and Creed) has increased. So know that success lies in sticking to the way of the Salaf as Imaam Maalik Bin Anas (Died 179 AH) said, "The latter part of this Ummah will not be rectified except by that which rectified its earliest part". So compare the speech of Imaam Al-Bukhaaree contained in this treatise to the speech of the callers to Islaam today, and you will see who in reality is in accordance to Islaam as it was understood by the earliest generations.


Thursday, July 14, 2005

Hiburan Melampau: Kebimbangan Terhadap Generasi Muda

Image hosted by Photobucket.com

Antara program kegemaran anak muda masa kini

Ramai yang menyatakan bahawa hiburan tidak salah di sisi islam. Dan memang kita akui bahawa islam bukan anti kepada hiburan kalau kena caranya.Tetapi apakah hiburan yang ada sekarang ini mengikuti cara yang dibenarkan dalam islam.Kita menyatakan bahawa hiburan yang ada sekarang ini terlalu melampau.

Kebimbangan kita terhadap anak-anak muda sekarang ini begitu meruncing gara-gara hiburan ini. Bahkan ianya bukan sahaja menular dikalangan anak-anak muda sahaja tetapi turut terlibat juga bapa dan ibu kepada anak-anak muda ini.Kalau dahulu ibu bapa bangga terhadap anaknya apabila keluar daripada institusi pengajian tinggi,tetapi sekarang ini mereka terlalu bangga apabila anak-anak mereka keluar sebagai penyanyi mahupun penghibur diluar sana.Tengok sahaja realiti yang ada sekarang ini,pelbagai bentuk hiburan yang dijadikan sandaran kepada anak-anak muda.

Image hosted by Photobucket.com

mengikut syariatkah hiburan yang sebegini?

Kesungguhan kita terhadap pembinaan generasi muslim yang kuat terencat gara-gara bentuk hiburan ini. Keimanan dan ketakwaan mudah direnggut gara-gara bentuk hiburan ini yang boleh menjadi agen kepada kerosakan akhlak remaja kini.Semua pihak harus mengambil berat akan situasi ini.Bagaimanakah kita ingin melahirkan mereka-mereka yang akan menjadi pencorak kepada agama,negara dan bangsa ini sekiranya situasi ini tidak dirubah.

Bagaimana mungkin kita ingin merealisasikan perjalanan islam hadhari dengan terbaik sekiranya tidakdisekat agen-agen perosak akhlak ini. Dan bagaimana mungkin kita ingin melahirkan generasi cemerlang,gemilang dan terbilang andainya unsur-unsur ini sudah melekat di dalam sanubari anak-anak muda kini?

wallahua'lam

Wednesday, July 13, 2005

BEDAH BUKU 1

Image hosted by Photobucket.com



Islamic Condemnation, Of Terrorists,
Hijackers, & Suicide Bombers,
“The Brothers Of The Devils”
Author: Various Authors.
Publisher: Salafi Publications (11-Oct-01)
Pages: 30

Description
Ibn Baaz said, regarding a group called Jamaa’at ul-Jihaad that is involved in terrorism and suicide bombings, "... they are not to be co-operated with, nor are they to be given salutations. Rather, they are to be cut off from, and the people are to be warned against their evil. Since they are a fitnah (tribulation/trial) and are harmful to the Muslims, and they are the brothers of the Devils (Shayateen)!"
This 37 page book is a clarification of the position of Islaam towards these extremely important topics that are afflicting the Muslim Ummah today. It clearly shows the evil of hijackings and the like as well as a clear insight into the false and rebellious methodology of Usaamah Ibn Laaden. The book is excellent for Muslims and non-Muslims alike.

Tuesday, July 12, 2005

ABIM Mengutuk Serangan di London Dan Meminta Kerajaan Britain Berlaku Adil Dalam Penyiasatan

Image hosted by Photobucket.com



ABIM mengutuk tindakan letupan yang berlaku di Bandaraya London pada 7 Julai baru-baru ini, yang telah mengakibatkan kematian lebih 30 orang dan mencederakan ratusan penduduk di London. Perbuatan ini satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral serta ditegah dalam setiap agama dan budaya yang bertamadun. ABIM ingin menyatakan rasa simpati kepada mangsa dan keluarga mangsa yang terlibat.

ABIM mengulangi pendiriannya supaya jangan menuding jari kepada sekumpulan sahaja tanpa bukti yang kukuh kerana ianya akan mengundang ketidakadilan dalam menjalankan penyiasatan. ABIM meminta agar semua pihak terutama Kerajaan Britain mengambil langkah-langkah yang berhati-hati dalam menangani trajedi ini. Sebarang kesilapan konklusi dan andaian akan menyebabkan keadaan di London, yang mempunyai penduduk yang berbagai bangsa dan agama dalam ketakutan. Persepsi dan tuduhan secara tidak bertanggungjawab terhadap Islam mestilah dihentikan.


Image hosted by Photobucket.com


ABIM meminta agar semua pihak bertenang dan berharap pihak kerajaan Britain mengambil langkah-langkah yang serius berkaitan dengan aspek keselamatan rakyatnya daripada perbuatan-perbuatan khianat, ugutan, pergaduhan dan lain-lain lagi yang boleh menyebabkan suasana menjadi tidak aman.

Monday, July 11, 2005

REFORMASI DIRI: Membina Syakhsiah Keimanan Dan Ketakwaan


Image hosted by Photobucket.com

Hambamu meminta pertolongan mu ya Allah !



Oleh: Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Di mana kita berada orang bercakap tentang reformasi-gerakan pembaharuan yang berbagai dari segi ekonomi,politik,sosial,pendidikan dan sebagainya.Tetapi tidak banyak kita mendengar orang bercakap untuk melakukan reformasi dalam diri demi membina jati diri individu itu sendiri.

Di dalam konteks kita berdakwah reformasi diri penting dari masa ke semasa. Ini kerana sebagai seorang da'ie, kita harus memastikan tahap keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t sama ada menaik ataupun menurun di samping kita berdakwah kepadaorang lain.Apabila kita disuruh untuk melakukan ibadat puasa sunat dua hari seminggu setiap isnin dan khamis sebagai usaha untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t, ramai di antara kita tidak mengambil berat akan perkara itu.Kita tidak memandangnya sebagai satu perkara penting di dalam kerangka tarbiyyah, kerana ia hanya puasa sunat.

Tetapi sebagai umat islam kita harus menilainya secara rasional kerana Rasulullah sallahua'lahiwassalam sendiri pun melakukan puasa sunat apabila ketiadaan makanan,bukan setakat dua kali seminggu malah berhari-hari.Di samping itu, kita sudah mengetahui bahawa dalam ajaran islam puasa sunat diberi ganjaran pahala oleh Allah s.w.t,di samping membentuk kesihatan jasmani dan rohani.
Sesungguhnya sebagai umat islam kita seharusnya kembali kepada ajaran agama kita dalam apa jua keadaan dan ketika.Kita wajib bersyukur kepada Allah s.w.t ketika berada di dalam kesenangan.Kita juga diajar untuk bersabar apabila keadaan memerlukan kesabaran.Kita juga diajar berusaha dengan gigih dan menyerah kepada Allah ketika keadaan menekan kita. Itulah cahaya keimanan dan ketakwaan kepada Allah kerana segala-galanya datang dari Allah ta'ala.Oleh sebab itu, di dalam konteks dakwah yang kita bawa ini kita harus memandangnya sebagai satu wasilah untuk kita meningkatkan jati diri dan keimanan kepada Allah s.w.t.


Image hosted by Photobucket.com

Berdoalahlah wahai sahabatku!


Dakwah mesti berteraskan kepada "Amar Ma'ruf Nahi Munkat" disamping kita beribadat kepada Allah ta'ala.Denganitu, kita harus mempersiapkan diri kita dengan kemantapan iman dan ilmu dari pelbagai cabang. Ini kerana, di dalam keadaan kebejatan sosia yang semakin meruncing sekarang ini memerlukan semangat perjuangan yang kental berlandaskan iman dan ilmu yang mantap.

Selain itu, kita harus memastikan apa jua amalan yang kita lakukan sama ada amalan seharian ataupun dalam konteks berdakwah mestilah selari dengan landasan yang telah ditetapkan oleh syariat islam.Begitu juga dalam proses penjanaan jati diri mestilah berlandaskan kepada keimanan dan ketakwaan.Sesungguhnya perjuangan di dalam islam menegakkan keadilan dan kebenaran sejagat.Oleh itu wajib di atas seseorang pejuang itu menegakkan keadilan dan kebenaran bukannya kebatilan dan kemunkaran.Dan setiap yang dilakukan mestilah secara berhikamh dan selari dengan islam bukannya secara keganasan melulu.

Kita seharusnya melakukan reformasi diri dengan melakukan segala ibadat kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar ibadat.Kita tidak perlu takut menghadapi segala cabaran sama ada dari segi mental dan fizikal sekiranya kekuatan tersebut itu ada pada diri kita.Ini kerana perjuangan yang lebih besar sedang menanti kita yang memerlukan setiap pengorbanan daripada setiap pejuang,sama ada pengorbanan harta mahupun nyawa. Setiap perjuangan memerlukan pengorbanan,setiap pengorbanan memerlukan hati dan nurani yang tulus.

Kita mudah mengelabah sekiranya menghadapi sedikit kepayahan, tetapi kurang bersyukur apabila memperolehi sedikit kesenangan.Kita juga kurang memikirkan bagaimana untuk memenuhi masjid dengan ahli jemaah,mengambil berat tentang dakwah dan tarbiyyah dan memikirkan masalah kebejatan sosial yang berlaku di luar sana.Oleh itu,disamping mengatur programyang bertali arus,reformasi syakhsiah diri perlu dititik beratkan juga.Amalkan sifat bersyukur,berdoa,berusaha,bantu membantu dan akhirnya bertawakkal kepada Allah s.w.t. Dengan itu, semoga kita mendapat keredhaan dan perlindungan Allah s.w.t
wallahua'lam