Thursday, July 21, 2005

Peranan Umat Dalam Teknologi Maklumat


Image hosted by Photobucket.com
Melingkari dunia tanpa sempadan


Image hosted by Photobucket.com
Mohd Nor Zaiman Che Mansor


Perkembangan alaf baru abad ke -21 jelas menunjukkan bahawa perkembangan teknologi maklumat yang begitu pesat membangun.Pengaruhnya di dalam kehidupan seharian kita begitu dirasai lebih-lebih lagi dalam era globalisasi yang memungkinkan manusia berinteraksi dengan lebih mudah,cepat dan efisien.Fenomena semasa juga menunjukkan bahawa mana-mana bangsa yang dapat menguasai ekonomi dengan dibantu oleh sistem komunikasi yang canggih adalah sebenarnya menguasai ekonomi dunia.

Bagi kita umat islam, perkembangan teknologi maklumat pastinya menjadi suatu rahmat, peluang dan cabaran kepada kita. Kedudukan semasa sekarang ini menjadi sesak dengan kecanggihan maklumat dan telekomunikasi yang menghubungkan manusia dengan tanpa sempadan. Dengan kecanggihan maklumat ini kita memperolehi pengetahuan yang akan menentukan setiap keputusan dan tindakan. Sebagai umat islam yang mengaku beriman kepada Allah ta'ala,apabila berbicara mengenai kecanggihan teknologi maklumat sewajarnya mengingatkan kita kepada kecanggihan wahyu Ilahi. Kita harus memandang kecanggihan teknologi maklumat ini sebagai suatu rahmat dan cabaran daripada Allah ta'ala untuk menguji sejauhmana keimanan kita kepada Allah, terpulang kepada kita untuk memanfaatkan teknologi maklumat ini sama ada untuk menggunakannya ke arah kemajuan manusia sejagat berlandaskan islam atau sebaliknya.

Image hosted by Photobucket.com
Penghasilan senjata canggih amat diperlukan oleh umat islam


Persoalanya sekarang bagaimana kita harus merebut peluang ini dan manfaatkannya sebagai sistem perhubungan manusia sejagat.Apakah kita akan menjadikan teknologi mklumat ini sebagai rangkaian untuk kemajuan umat? dan apakah teknologi ini dapat melahirkan manusia yang berakhlak dan bermoral?. Barangkali inilah cabaran-cabaran yang mesti ditempuhi dan difikirkan oleh umat islam pada masa kini. Jika umat islam hari ini tidak berperanan untuk memanfaatkan teknologi ini, maka umat islam akan ketinggalan di dalam kesesakan teknologi maklumat yang membangun pesat di abad ini. Oleh itu umat islam senarusnya memainkan peranan yang penting untuk menguasai sains dan teknologi. Seharusnya umat islam harus peka di dalam persediaan menghadapi cabaran berikut,cabaran di dalam bidang penyebaran maklumat dan komunikasi. Semestinya cabaran ini harus dipikul oleh setiap individu muslim sama ada guru,pensyarah,pelajar,doktor,peguam dan sebagainya.

Image hosted by Photobucket.com
Penggunaan teknologi maklumat tuntutan masa

Kelebihan serta janji Allah ta'ala yang mengiktiraf kedudukan umat manusia sebagai umat yang terbaik yang mengajak manusia ke arah kebajikan dan mencegah kemungkaran hendaklah dibuktikan. Ia tidak senarusnya menjadi semangant retorik semata-mata tanpa ada daya usaha untuk menguasai kepakaran teknologi maklumat. Kemudian kedudukan ini seharusnya menjadi asas kepada umat islam untuk berusaha menyebarkan maklumat tentang islam kepada ahli keluarga,masyarakat dan seterusnya ke peringkat antarabangsa.Selain itu,umat islam seharusnya sedar akan kepentingan sains dan teknologi ini, perkembangan mutakhir ini juga mengajak kita untuk mendalami ilmu sains. Daru sudut semasa juga telah memperlihatkan kepada kita bahawa kecanggihan teknologi dan sistem komunikasi pada sesebuah bangsa dapat mempengaruhi sesebuah bangsa yang lain. Kita juga dapat memperlihatkan bahawa bagaimana kuasa-kuasa besar seperti negara barat dan sekutunya yang menggunakan kecanggihan teknologi ini untuk menghancurkan negara yang majoritinya umat islam.

Mereka menggunakan kecanggihan senjata mereka untuk menyekat kebangkitan dan juga pembangunan negara islam daripada terus mencapai kemajuan. Oleh itu, umat islam seharusnya sedar akan situasi ini, mereka hendaklah bangkit untuk mempertingkatkan pengetahuan tentang teknologi maklumat sama ada dari segi komunikasi,maklumat,senjata dan sebagainya yang telah digunakan oleh kuasa-kuasa besar untuk menghancurkan mereka. Umat islam juga harus menyemai sikap positif dan inisiatif yang bersungguh-sungguh dalam jiwa masyarakat islam bahawa teknologi maklumat adalaha satu salurn yang berguna dan bermanfaat kepada agama. Bagi organisasi-organisasi islam yang lain pula, kualiti pengurusan dapat dipertingkatkan dan digerakkan secara sistematik dan tersusun menerusi penguasaan teknologi maklumat.Mereka hendaklah bergerak legih cergas setanding dengan organisasi-organisasi lain,malah perlu lebih dari tiu. Sudah pastilah,sekiranya peranan-peranan ini dapat dimainkan dan direalisasikan kita dapat melahirkan umat islam yang berilmu,tinggi akhlaknya,mahir dalam bidang sains dan teknologi dan berinformasi.

wallahua'lam

1 comments:

TajamFikir said...

good article, especially gambar nye tu.... he he.