Wednesday, December 21, 2005

Resolusi Kongres Kepentingan Bangsa: Mansuhkan Akta Kolej Dan Universiti (AUKU)

Mansuhkan akta universiti dan kolej (AUKU) dan mengembalikan pengajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Malaysia adalah antara 29 resolusi yang diluluskan dalam Kongres Kepentingan Bangsa yang diadakan 16-17 Disember 2005 di Universiti Teknologi Malaysia.

Berikut adalah antara resolusi itu:

* Mendaulatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, iaitu mengembalikan fungsi Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar bagi matapelajaran Sains dan Matematik. Pada masa sama mempertingkatkan pengajaran Bahasa Inggeris.

* Mengembalikan semula peruntukan geran perkapita Sekolah Agama Rakyat supaya ia dapat berfungsi seperti asal bagi mengembangkan pendidikan aliran agama.

* Memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) secara tuntas kerana ia mewujudkan suasana yang tidak sihat bagi pertumbuhan dan kecerdasan minda serta kebebasan berfikir di kalangan ahli akademik dan mahasiswa.

* Mengambil usaha mempertahankan tanah orang Melayu/ Rizab Melayu di seluruh negara.

*Menjadikan Petronas berperanan sebagai agensi penjana yang bertanggungjawab melahirkan usahawan Melayu dalam bidang gas dan minyak.

* Memperkenalkan Akta Makanan Halal supaya industri makanan halal berkembang di kalangan orang Melayu Islam.

*Menyubur dan menerapkan kebudayaan Melayu yang berteraskan Islam dalam pentadbiran, pendidikan dan lain-lain bidang.

* Penginstitusian zakat dilakukan mengikut proses undang-undang.

Resolusi tersebut dibaca oleh Dr Muhammad Nor Manuti dan diserahkan kepada Pengerusi Kongres, Tengku Razaleigh Hamzah.

Tuesday, December 13, 2005

Isu Matematik dan Sains Dalam BI Belum Selesai

Image hosted by Photobucket.com
TANDA SOKONGAN... Ribuan rakyat berbilang kaum di Kajang baru-baru ini
mengangkat tangan mereka tanda sokongan bagi meluluskan
Resolusi Membantah Sistem Pengajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris

Lebih 600 pertubuhan dan 4,000 individu yang berkumpul di Kajang pada hari Sabtu menggesa kerajaan supaya mengkaji semula pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah.

Persidangan itu dianjurkan oleh pergerakan pendidikan Cina, Dong Jiao Zong (DJZ) di ibupejabatnya di Kajang. DJZ – Gabungan Persekutuan Lembaga Persatuan Sekolah Cina (Dong Zong) dan Persatuan Guru Cina Malaysia (Jiao Zong) – merupakan kumpulan paling lantang membantah pelaksanaan dasar tersebut.Peserta persidangan itu kemudiannya meluluskan resolusi empat perkara, yang menggesa supaya dasar tersebut dikaji semula. Resolusi tersebut akan diserahkan kepada pihak berkuasa berkenaan.

Resolusi tersebut menggesa kerajaan, pertama, menambah pelajaran bahasa Inggeris di sekolah; kedua, mengkaji kesan negatif pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris; ketiga, kembali mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda; dan keempat, menggesa parti-parti politik dan pertubuhan supaya menyokong pendidikan dalam bahasa ibunda. Resolusi tersebut diluluskan sebulat suara secara mengangkat tangan.

'Pelajar Melayu terjejas'

Mewakili Kumpulan Aktivis Media Independen (Kami), Ahmad Lutfi Othman memberitahu persidangan tersebut bahawa pelajar Melayu adalah golongan yang tpaling eruk terjejas dengan dasar tersebut. Katanya, kajian yang dijalankan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia, menunjukkan 96 peratus pelajar Melayu tidak berminat mempelajari Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Tambahnya dasar adhoc itu yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kini jelas menunjukkan kelemahannya. Dasar pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris diperkenalkan dalam Tahun Satu sekolah rendah pada 2003. Bagaimanapun, di sekolah Cina, formula 2-4-3 digunakan dua masa belajar untuk bahasa Inggeris, empat masa belajar untuk Matematik dan tiga masa belajar bagi Sains, pada setiap minggu. Sehingga ini, belum ada keputusan yang dibuat mengenai jumlah masa belajar bagi dua matapelajaran tersebut apabila murid masuk Tahun 4 tahun depan. Presiden Dong Zong, Dr Yap Sin Tian (foto) berkata, pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris telah melemahkan peranan sekolah Cina dalam sistem pendidikan vernakular. "Jika medium pengajaran di sekolah rendah ditukar, maka sekolah Cina menghadapi risiko kehilangan identiti mereka," katanya. Dr Yap juga membidas parti-parti politik yang bersikap tidak konsisten dalam pendirian mereka berhubung isu tersebut.

'Bertindak sekarang'

Presiden Jiao Zong, Ong Chiow Chuen pula berkata, masalah yang timbul akibat daripada dasar pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris itu perlu diselesaikan segera atau kesan negatifnya akan menimpa semua bangsa di negara ini. "Kajian pakar dalam bidang pendidikan tempatan dan luar negeri, telah menggesa supaya kanak-kanak menggunakan bahasa ibunda dalam proses pembelajaran, terutama dalam matapelajran Sains dan Matematik," kata Ong. Turut berucap ialah Pengerusi Kumpulan Rakyat Prihatin, K Arumugam; Pengerusi Yayasan Penyelidikan dan Pembangunan Pendidikan Tamil Malaysia, M Manogaran dan Presiden Jemaah Islamiah Malaysia, Zahir Hassan. Ahli-ahli politik tidak disenaraikan berucap di persidangan tersebut. Penganjurnya berkata, pihaknya mahu persidangan dan resolusi itu tidak berunsurkan politik dan mencerminkan pandangan masyarakat.

Wednesday, October 26, 2005

Surat Terbuka Untuk Pimpinan PKPIM 2005/2006

Oleh: Mohd Nor Zaiman Che Mansor

“Dan mereka yang berjihad pada (jalan) Kami pasti Kami berikan petunjuk kepada mereka tentang jalan-jalan Kami, dan sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang berbuat baik.”
(Surah Al-‘Ankabut: Ayah 69)


Kehadapan sahabat-sahabat sekalian, semoga berada di dalam keadaan sihat sejahtera dan senantiasa berada di bawah naungan Rahmat Ilahi. Terlebih dahulu, rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan tahniah di atas perlantikan sahabat-sahabat sekalian sebagai pemacu utama saf kepimpinan PKPIM Pusat bagi sesi 2005/2006. Sudah pastilah kelayakkan sahabat-sahabat sekalian yang meletakkan kalian berada di posisi penting pergerakan PKPIM ini. Tahniah sekali lagi. Semoga perlantikan barisan yang kuat ini juga akan menjadi pemangkin kepada proses kelahiran gerakan islam yang tulen.

Di sini juga saya ingin meminta maaf sekiranya kehadiran surat yang tanpa di undang ini menganggu komitmen sahabat-sahabat sekalian. Sesungguhnya surat ini bukanlah untuk mengancam mahupun menganggu gugat mana-mana pihak, tetapi hanya sekadar coretan dari seorang sahabat yang ingin melihat kepada kesinambungan perjuangan yang membawa mesej rahmatan lil a’lamin agar lebih berkesan dan progresif. Kesinambungan perjuangan ini juga merupakan harapan besar majoriti pendokong visi dan misi yang di bawa oleh PKPIM.

Sahabat-sahabat sekalian,

Melihatkan senario perkembangan umat islam secara keseluruhan, ianya amat mencengkam hati naluri sekalian para pendakwah. Pelbagai bentuk cabaran yang terpaksa ditempuhi, pelbagai bentuk ranjau yang terpaksa dilalui apatah lagi pelbagai mehnah dan tribulasi yang terpaksa diharungi. Kedudukan umat islam sekarang begitu goyah dari pelbagai sudut. Serangan-serangan yang yang dilakukan oleh musuh islam begitu mencangkupi segenap ruang yang ada. Tidak cukup serangan melalui fizikal, akidah umat islam juga cuba diratah dan digoyahkan. Label keganasan juga tidak terlepas untuk disinonimkan dengan umat islam. Akidah anak-anak muda islam juga digoyahkan dengan pelbagai bentuk hiburan yang melampau. Budaya hendonistik juga cuba disebatikan dengan jiwa anak muda.Apatah lagi ianya bukan hanya dilakukan oleh musuh islam yang sudah jelas kekafiran mereka, tetapi turut sama mereka yang mengucap kalimat la ila haillah tetapi disertakan sifat yang hipokrit terhadap kalimat itu sendiri.

Maka sudah pastilah sekalian para dai’e tidak akan dapat melelapkan mata dengan lenanya.Sudah pasti jugalah sekalian gerakan islam tidak dapat duduk dengan selesa, memikirkan apakah strategi yang terbaik untuk menangkis serangan-serangan tersebut. Maka terpaksalah kita yang terlibat dengan gerakan ini merangka pelbagai gerak kerja dan strategi agar ianya dapat dicantas daripada terus menjadi barah yang akan menghancurkan jiwa umat islam keseluruhannya.

Memperhebatkan arah dan matlamat asal

Oleh itu, antara langkah awal yang harus dilakukan ialah kembali memperjelaskan arah, matlamat dan tujuan asal gerakan ini. Misi meneruskan perjuangan yang diperjuangan oleh Nabi Muhammad sallahua’laihi wassalam harus diperkuatkan Dokongan kepada perjuangan menegakkan Al-Quran dan As-Sunnah harus diperhebatkan. Teringat saya pada kata-kata Imam Hasan Al-Banna untuk sekalian para ahli ihkwanul muslimin, pesannya “ Wahai pemuda, seandainya kamu menyakini fikrah kami dan kamu mengikuti jejak langkah kami dan kamu bersama kami di atas jalan Islam yang murni ini, kamu tinggalkan segala fikrah kecuali fikrah Islam dan kamu waqafkan segala tenaga dan usaha kamu untuk aqidah yang kamu yakini ini, maka semua itu akan mendatangkan kebaikan untukmu di dunia dan akhirat. Allah akan membuktikan kepadamu apa yang telah dibuktikan kepada generasi pertama dahulu. Setiap orang yang bekerja dengan penuh ikhlas dan setia dalam medan dakwah ini akan mendapati sesuatu yang mengisi hemah dan cita-citanya. Ia akan mendapati sesuatu yang mengisi segala daya dan tenaga yang ada padanya. Tetapi sekiranya kamu enggan dan memilih sikap yang serba salah dan tidak jelas terumbang ambing di antara seruan-seruan dan kefahaman yang mengecewakan dan menyesatkan, maka sesungguhnya angkatan Islam dan tentera-tentera Allah akan meneruskan perjalanan mereka tanpa mengira bilangan sama ada sedikit atau ramai”. (sila rujuk buku Jalan Dakwah karangan Mustafa Masyhur muka surat 11).

Apatah lagi antara pesanan dan pegangan yang tidak dapat dinafikan kepada kaum muslimin iaitu sabda Nabi Muhammad sallahua’laihi wassalam “Aku tinggalkan sesuatu untuk kalian. Bila kalian berpegang teguh dengannya maka kalian tidak akan tersesat selamanya, iaitu Kitabullah dan Sunnahku.” (HR. Imam Malik, Al-Hakim).

Memperhebatkan Budaya Ilmu

Kalau bukan kita siapa lagi? Mungkin inilah antara kata-kata yang harus kita renungi bersama apatah lagi kita yang mendokong akan perjuangan ini meletakkannya sebagai dasar perjuangan. Walaupun pelbagai alasan dan halangan kepada keperluan tuntutan ilmu, namun sesungguhnya manusia memang “membutuhkan” ilmu. Sepertimana manusia memerlukan makanan untuk kelangsungan hidup, begitu jugalah dengan keimanan yang amat “membutuhkan” ilmu sebagai pelengkap. Seandainya keimanan tidak di pupuk dengan ilmu, maka ibarat tanaman yang layu bahkan hancur.

Al Imam Ahmad menyatakan : “Manusia sangat memerlukan ilmu dari sekadar menyantap makanan dan minuman, kerana makanan dan minuman diperlukan oleh manusia sekali atau dua kali dalam sehari. Sedangkan ilmu diperlukan setiap saat.” (Thobaqot Al Hanabilah 1/147)

Sesungguhnya orang yang tidak berilmu tidak mengetahui hakikat keimanan dan ketaqwaan. Dan tidak mengetahui pula jalan untuk menuju keselamatan berdasarkan ilmu dan keyakinan yang mantap. Tentu saja hal ini semakin membuka peluang bagi syaitan untuk menggiring orang tersebut kepada kemaksiatan dan kesesatan. Tatkala kebodohan telah bermerajalela, maka akan meningkat pula kemaksiatan, kriminasi, cinta kepada dunia yang malampau dan takut kepada kematian.

Sesungguhnya diantara sifat-sifat penuntut ilmu yang diajarkan oleh rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam adalah ihklas dalam menuntut ilmu. Sebab dengan keikhlasan ini akan menghantarkan seseorang kepada tingkatan hamba yang sangat perlu kepada ilmu dan membentenginya dari riya’ (ingin dipuji oleh orang lain) dan sebagainya. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Barangsiapa yang mempelajari ilmu dari apa-apa yang dia cari dengannya wajah Allah Azza wa Jalla. Tidaklah dia belajar kecuali untuk memperoleh bahagian dari dunia, maka dia tidak akan mencium wangi syurga pada hari kiamat.” (HR Ibnu Majah, Al Muqadimah 1/252 dan Ahmad, AlMusnad2/338)
Oleh itu sahabat-sahabat sekalian, walaupun pelbagai bentuk kemaslahatan yang melanda, seharusnya budaya ini harus dipertahankan bahkan perlu dihebatkan lagi. Sesungguhnya pada ketika ini, pihak-pihak musuh-musuh islam cuba untuk menganggu gugat kedudukan umat islam dengan melancarkan serangan melalui pelbagai bentuk pemikiran yang sesat. Sudah pastilah kita harus memberikan komitmen yang serius.

Mempertahankan Prinsip Ahlu Sunnah wal jama’ah

Melihatkan perkembangan suasana dakwah semasa sudah pastilah terdapat pelbagai cabaran yang harus ditempuhi oleh umat islam.Perkembangan yang sering kali diperkatakan ialah munculnya pelbagai aliran-aliran dan segala bentuk pemahaman yang sudah pastilah berdiri di atas nama islam.Islam Liberal,islam Tanwiri,islam progresif mahupun islam moderate sudah tidak asing lagi dari pendengaran umat islam masa kini.Bahkan bagi mereka yang mendokong akan pelbagai gerakan islam sama ada di sini mahupun di luar sana sudah pastilah tidak akan tidur lena bagi memikirkan apakah alternatif yang terbaik bagi menangani isu ini.Namun bagi masyarakat umum yang mungkin jahil akan agama ini mereka tersepit di dalam tuntutan suasana ini apabila mereka tergerak untuk mencari kebenaran akan agama ini.Oleh itu seharusnya bagi mereka yang menjadi pendokong akan islam yang di bawa oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam seharusnya mempertahankan akan prinsip -prinsip yang menjadi dasar kepada agama ini.

Antara prinsip yang harus dipertahankan ialah:Ikhlas memahami konsep Tauhid

Ikhlas menurut erti bahasa ialah membersihkan atau memurnikan sesuatu dari kotoran. Sedangkan menurut istilah syar’i, ikhlas adalah membersihkan dan memurnikan ibadah dari segala jenis kotoran syirik.Setelah diketahui pengertian ikhlas menurut pengertian syar’i, dapat diambil kesimpulan bahawa orang dikatakan ikhlas dalam beribadah apabila ia bertauhid dan meninggalkan segala jenis syirik.maka seharusnya umat islam memahami apakah bentuk tauhid yang harus diyakini bagi membersihkan diri dari kotoran itu.

Tauhid yang pertama: Tauhid Rububiyyah, maksudnya kita harus yakin bahawa yang mencipta, memberi rezeki dan yang mengatur alam semesta hanya Allah Ta’ala tidak ada sekutu bagi-Nya.

Tauhid yang kedua: Tauhid Uluhiyyah, maksudnya yakin bahawa yang berhak disembah dan diberikan segala bentuk peribadatan hanyalah Allah Ta’ala tidak ada sekutu bagi-Nya.

Tauhid yang ketiga: Tauhid Asma’ wa Sifat, maksudnya kita harus yakin bahwa Allah Ta’ala memiliki Nama dan Sifat yang Mulia dan tidak sama dengan makhluk-Nya. Kita harus meyakini seluruh Nama dan Sifat Allah yang ada di dalam Alquran dan Assunnah apa adanya.Setelah meyakini ketiga jenis tauhid ini, maka wajib meninggalkan dua jenis syirik yang menjadi musuh bagi orang-orang yang bertauhid.

Syirik yang pertama disebut Syirik Akbar, iaitu syirik yang menyebabkan pelakunya keluar dari Islam. Syirik jenis ini amat banyak jumlah dan jenisnya, di antaranya adalah meyakini ada yang mencipta dan yang mengatur alam ini selain Allah Ta’ala, meminta rezeki atau jodoh kepada orang yang telah mati atau kepada jin, menolak sebahagian atau seluruh Nama dan Sifat Allah Ta’ala.

Syirik yang kedua disebut Syirik Asyghar, iaitu syirik kecil yang tidak menyebabkan pelakunya dikeluarkan dari Islam. Namun dosanya lebih besar daripada dosa zina, dosa mencuri atau kemaksiatan lainnya. Di antara amalan yang termasuk jenis syirik ini adalah riya’ (ingin dilihat oleh orang ketika beribadah), sum’ah (ingin didengar ibadahnya oleh orang lain), bersumpah dengan nama selain Allah, memakai azimat dengan keyakinan bahawa kekuatannya bersumber dari Allah. Untuk yang satu ini bila diyakini bahawa sumber kekuatan itu dari azimatnya, maka sudah termasuk Syirik Akbar.

Menjayakan Gerakan Tashfiyah (pemurnian) & Tarbiyah (pendidikan)

Sepertimana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepada para sahabatnya. Dari Abu Najih Al-’Irbadl bin Sariyah radiallahu ‘anhu ia bercerita: “Suatu ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam memberi nasihat kepada kita, nasihat itu membuat hati bergetar: “Wahai Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, sepertinya nasihat ini adalah nasihat perpisahan, untuk itu berilah kami wasiat!” Maka beliaupun bersabda: “Aku wasiatkan kepada kamu agar tetap bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan tetap mendengar dan taat walaupun kamu diperintah oleh penguasa dari budak Habsyi. Sesungguhnya, siapa saja di antara kamu yang masih hidup sepeninggalku nanti, pasti melihat banyak perselisihan, maka wajib atas kalian untuk tetap berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafa arrosyidin yang mendapat petunjuk, peganglah sunnah itu dan gigitlah dengan gigi geraham (jangan sampai lepas) dan jauhilah perkara-perkara baru yang disusupkan ke dalam agama kerana sesungguhnya setiap perkara baru yang disusupkan ke dalam agama itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat”. (HR. Abu Dawud, Tirmidzi)Tashfiyah adalah gerakan pemurnian ajaran Islam dengan cara menyingkirkan segala keyakinan, ucapan mahupun amalan yang bukan berasal dari Islam. Sedangkan Tarbiyah adalah usaha mendidik generasi muslim dengan ajaran Islam yang murni, yang berdasarkan Al Quran dan Assunnah dengan pemahaman para sahabat Radiyallahu ‘anhum ajma’in.Dalam rangka menjayakankan gerakan ini, Ahlus Sunnah wal Jamaah terus menerus memperingatkan umat dari segala bentuk penyimpangan baik berupa kekufuran, kesyirikan, kebid’ahan mahupun kemaksiatan, di samping itu juga meluruskan penyimpangan-penyimpangan yang terjadi baik yang ada di kitab-kitab yang tersebar di kalangan umat mahupun pernyataan-pernyataan sesat dari para penyesat. ini semua dinilai sebagai amar ma’ruf nahi munkar yang menjadi kewajiban kita semua.

Berani dan Progresif

Mungkin sesuatu yang menyukarkan di dalam susasana yang amat mencengkam mana-mana gerakan pelajar untuk melahirkan sifat berani di dalam mempertahankan prinsip amar ma'ruf nahi munkar. Namun di dalam perkara untuk menyebarluaskan agama Allah ini mungkin ia tidak sukar. Tetapi di dalam memberi respon kepada sebarang tindakan mana-mana pihak sama ada pemerintah mahupun bukan pemerintah yang tidak seiring dengan menjaga kepentingan masyarakat mahupun rakyat mungkin ianya sesuatu yang perlu difikir berulang kali.

Namun ianya bukanlah satu sebab untuk kita berpeluk tubuh dengan hanya melihat sekatan demi sekatan yang dilakukan oleh pihak terbabit. Kita harus keluar dari kepompong ini. Melihat kembali ucapan dasar mantan presiden PKPIM pada muktamar yang lalu sudah cukup untuk kita mengambil pendekatan yang berani dan progresif. Sesungguhnya masalah yang digariskan di dalam ucapan tersebut tidak memerlukan masa yang lama untuk cuba diselesaikan. Tidak perlu untuk kita menunggu ucapan dasar yang akan datang untuk dirujuki kembali baru diambil tindakan. Tidak perlu juga untuk kita beretorika dengan kepimpinan-kepimpinan yang lalu mahupun yang lampau kalau tidak untuk diadaptasikan kepada kepimpinan yang sekarang. Kadangkala juga harus kita mengambil tindakan yang drastik yang berstrategik di dalam melawan arus sekatan yang ada di hadapan kita.


Mungkin inilah antara perkara-perkara yang dapat saya kongsikan dengan sahabat-sahabat sekalian. Walaupun dengan pengisian yang tidak hebat ini namun diharapkan agar ianya menjadi satu momentum kepada merealisasikan matlamat utama perjuangan ini. Namun kebersamaan itu seharusnya menjadi tunjang kepada kejayaan perjuangan ini. Minta maaf sekali lagi akan kedatangan surat yang tidak di undang ini. Ianya hanya sekadar kongsi kasih saya terhadap sahabat-sahabat dan juga kepada wadah perjuangan ini.

Wallahua’lam

Tuesday, October 04, 2005

Image hosted by Photobucket.com

Puasa Adalah Perisai (Pelindung)
Oleh: Mohd Nor Zaiman Che Mansor

"Rasulullah sallahu a'laihi wassalam juga pernah menjelaskan bahawa puasa itu perisai dari neraka. Ia boleh menahan diri dari pelbagai pintu keburukan yang boleh mendekatkan diri kepada neraka. Rasulullah sallahu a'laihi wassalam bersabda bahawa" Puasa adalah perisai (pelindung), seorang hamba berperisai (berlindung) dengannya dari api neraka" [Hadits Riwayat Ahmad 3/241, 3/296 dari Jabir, Ahmad 4/22 dan Utsman bin Abil 'Ash."

Ramadhan adalah bulan kebaikan dan barakah. Allah memberkahinya dengan pelbagai keutamaan dan kelebihan kepada umatnya.Allah juga menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, ubat bagi kaum mukminin dan membimbing kepada jalan yang lurus.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam telah menjelaskan dalam hadis yang shahih bahawa puasa adalah benteng dari syahwat, perisai dari neraka. Puasa boleh menahan jiwa daripada syahwat dan membentengkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah. Walaupun sebahagian ahli ilmi memahami bahawa hadis-hadis tersebut merupakan penjelasan terhadap keutamaan puasa terhadap jihad dan berperang di jalan Allah, namun zahir hadis ini mencakupi semua puasa jika dilakukan dengan ikhlas.

Rasulullah sallahu a'laihi wassalam bersabda " Wahai pemuda barangsiapa di antara kamu telah mampu ba'ah hendaklah berkahwin, kerana berkahwin itu lebih menundukkan pandangan, dan lebih menjaga kehormatan. Barangsiapa yang belum mampu berkahwin, hendaklah puasa kerana puasa itu merupakan wijaa' (pemutus syahwat) baginya" [Hadits Riwayat Bukhari 4/106 dan Muslim no. 1400 dari Ibnu Mas'ud]

Rasulullah menyuruh mereka yang sudah kuat syahwatnya agar berpuasa untuk membenteng dirinya daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah seandainya mereka belum mampu untuk berkahwin. Suruhan ini adalah untuk wijaa' atau pemutus syahwat kerana puasa dapat menahan anggota badan hingga dapat mengawalnya.

Rasulullah sallahu a'laihi wassalam juga pernah menjelaskan bahawa puasa itu perisai dari neraka. Ia boleh menahan diri dari pelbagai pintu keburukan yang boleh mendekatkan diri kepada neraka. Rasulullah sallahu a'laihi wassalam bersabda bahawa" Puasa adalah perisai (pelindung), seorang hamba berperisai (berlindung) dengannya dari api neraka" [Hadits Riwayat Ahmad 3/241, 3/296 dari Jabir, Ahmad 4/22 dan Utsman bin Abil 'Ash.

Sesungguhnya ia telah jelas menunjukkan bahawa puasa itu boleh memberi perlindungan kepada orang yang berpuasa untuk menahan diri daripada ke arah keburukan. Ini kerana ia boleh memutuskan syahwat, menghancurkan kuatnya syahwat daripada mendekatkan diri ke neraka serta mampu menjadi perisai bagi mereka yang berpuasa.

Terdapat banyaknya kelebihan dan keutamaan yang di berikan oleh Allah kepada umatnya dengan mensyaria'tkan puasa. Sesungguhnya tidaklah Allah mensyaria'tkan kepada umatnya sesuatu perkara seandainya tidak ada faedah dan manfaat.Maka seharusnya kita merebut peluang ini dengan mengambil kelebihan sebagai satu benteng diri yang mampu mencapai syurga dan menjauhi neraka.

Monday, September 19, 2005

Program Wacana "ESQ-Rahsia kejayaan membangunkan kecerdasan emosi dan spiritual "

Dari kiri: Tuan Haji Ary, sdr Hilmi Ramli dan sdr Mohd Nor Zaiman

Pada 17 September 2005 telah diadakan satu wacana ilmu yang bertajuk "ESQ-Rahsia kejayaan membangunkan kecerdasan emosi dan spiritual" bertempat di dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Wacana ini telah disampaikan oleh Tuan Haji Ary Ginanjar Agustian dari ESQ Leadership Center of Indonesia.

Motif utama wacana ini diadakan adalah untuk memberi kefahaman kepada para peserta dengan jelas iaitu unsur-unsur pembinaan jatidiri dan pembangunan modal insan melalui suara hati, fitrah dan ilmu,psikologi asmaul-husna, bagi membantu,membina dan membentuk individu yang mempunyai keperibadian yang unggul,iaitu yang berilmu dan bertakwa,menghayati budaya cemerlang,menghargai nilai hubungannya dengan Allah swt dan sesama manusia,dan menghayati makna iman,islam dan ihsan.

Pak Ary bergambar dengan PKPIM

wacana ini dianjurkan oleh Persatuan Penulis Kuala Lumpur (KALAM), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Alumni ESQ Malaysia dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Ianya dihadiri oleh pelbagai lapisan masyarakat dan tempat.

Friday, August 19, 2005

:::::::BOIKOT ISRAEL CAMPAIGN:::::::

Assalamu'alaikum
Mengajak sejenak sahabat-sahabat untuk sama-sama memikirkan dan menyelami perjuangan umat islam di bumi Palestin, dan apakah tindakan kita untuk sama-sama menyelamatkan palestin dari pencerobohan zalim rejim ZIONIST!


Image hosted by Photobucket.com
Boikot Produk Israel
Apa kata Ulama' .....?

Shaykh Yusuf Al Qaradawi(Egypt / Qatar)
"Each riyal, dirham …etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression."

We must all be united against the aggressors. We are united in Islam, including unity of belief in the Shari`ah, unity of belief in the Qiblah, and also united in pain and hope. As Allah Almighty says: "Verily this Ummah of yours is one Ummah." (Qur'an, 21:92).

Ayatullah Sayyid Muhammad Husayn Fadhlullah (Lebanon)
"The least effort we could make ... is to boycott all those who support the enemy ... We should boycott American goods whenever possible, and you should boycott all Israeli goods as well as all the companies that help Israeli companies financially"

Ayatullah as-Sayyid Ali as-Seestani(Iraq)
"It is not permissible for a Muslim to buy products of the countries that are in a state of war with Islam and Muslims, for example, Israel"

What is the boycott?
The boycott of Israeli products and companies supporting the zionist entity is about ordinary people around the world using their right to choose what they buy in order to help bring about an end to oppression in Palestine. Its a peaceful means of putting international pressure on the racist state of Israel and follows in the footsteps of the successful boycott against South African racist apartheid.

Image hosted by Photobucket.com
Muslims & Jews united against zionism at the recent

Are you boycotting all Jews?
Certainly not! The boycott is not directed at any religious or ethnic group, but rather it is directed at those companies that are supporting the racist occupation of Palestine. A quick glance at the boycott list will testify to this. We do not discriminate between the supporters of Israel - if a Muslim company is caught collaborating with Israel we will boycott it just as vigorously as any other company.

Untuk bacaan lanjut silalah ke:

http://www.inminds.co.uk/boycott-faq.html


Tuesday, August 16, 2005

:::Populariti Mawi mengalahkan Menteri:::

Image hosted by Photobucket.com
MERIAH: Mawi disambut sebaik tiba di kampungnya
di Felda Taib Andak, Kulai, Johor
petang semalam.

KULAI: Juara Akademi Fantasia musim ketiga (AF3), Asmawi Ani atau Mawi disambut sebagai wira oleh penduduk kampungnya dan kawasan sekitar di Felda Taib Andak di sini, semalam. Seawal jam 3 petang, padang Kampung Bahagia Felda Taib Andak, sesak dengan lebih 4,000 penduduk setempat dan peminat dari luar daerah yang tidak berganjak walaupun hujan.

Sebelum itu, sejurus tiba di Johor Bahru, Mawi diraikan pada majlis minum petang bersama puteri Sultan Johor, Tunku Muna Najiah dan sepupunya, Tunku Shahariah serta kira-kira 200 ahli Majlis Wanita Johor (Mawar) pada satu majlis tertutup di Hotel M Suite.Mawi yang tiba tepat jam 7 malam di kampungnya, disambut dengan paluan kompang dan bunga manggar serta dibawa menaiki kenderaan Naza Ria milik Ketua Unit Foto Berita Harian, Kamaruddin Ahmad yang juga anak jati Felda berkenaan.....( Berita Harian 16 ogos 2005)


p/s Nampak gayanya populariti Mawi sekarang mengalahkan pak menteri, sambutan yang cukup meriah umpama menyambut kepulangan menteri yang menjadi menteri. mungkin mawi menjadi contoh dan ikutan kepada anak-nak muda sekarang. wallahua'lam

Monday, August 15, 2005

Mahasiswa Islam Harus Berusaha Membela Agama Suci Ini

Image hosted by Photobucket.com
Perjuangan yang harus di pikul oleh mahasiswa islam iaitu menegakkan kalimah ini

Sahabat-sahabat sekalian, kejadian dan rangkaian di antara langit dan bumi terbina dan terjalin demi menunaikan risalah suci dari Allah ta'ala disaat memerlukan hidayat dan petunjuk demi untuk segenap umat manusia.Hukum dan peraturan alam yang tiada berubah,oleh kejadian tersebut ditembus menurut jalan yang ditentukan oleh Allah ta'ala.tidak ada sebab sesuatu di dalam semesta ini yang terjadi tanpa melalui sebab dan tanpa tujuan atau maksud.

Kelahiran islam, peristiwa besar yang pernah disaksikan oleh dunia tidak boleh tidak pasti mempunyai sebab-sebab yang menjadi pendorongnya, pasti mempunyai matlamat yang telah digariskan oleh Allah ta'ala dan sudah pastilah mempunyai tujuan yang harus dipersiap sediakan dan sentiasa dinanti-nantikan. Allah ta'ala telah menyempurna-kan risalah suci-Nya kepada umat manusia dengan islam. Perutusan Nabi Muhammad sallahua'laihiwassalam sebagai pesuruh-Nya melengkapkan lagi kesempurnaan terhadap risalah ini.Kita tidak perlu menunggu perlu adanya hubungan baru di antara langit dan bumi demi membersihkan risalah suci ini yang sudah dikotori oleh syirik, kesesatan dan kerosakan.

Image hosted by Photobucket.com
Terus berusaha menyampaikan risalah ini

kita juga tidak perlu menunggu-nunggu adanya Nabi baru yang akan membawa risalah baru setelah datangnya Nabi dan Rasul pembawa agama suci ini. Kita juga tidak mengharapkan adanya Al-Quran baru yang akan membimbing umat manusia yang sedang kebingungan ke arah mana jalan dan hidayat. ini kerana, kita sudah ada kitab suci dari Allah ta'ala yang menjamin pengikutnya tidak sesat dan telah pula menetap syariat yang menjamin perlaksanaanya tidak tercela.Apa yang harus kita perbuat dewasa ini ialah, kita bersama seluruh dunia harus keluar meninggalkan kejahiliyahan yang sedang mengepung kita dari segala jurusan. iaitu dengan jalan mengembalikan kepercayaan kepada agama kita, sehingga kembali menjadi dasar kehidupan kita di segala bidang.

Kita tidak dapat meminta orang lain supaya mempercayai kebenaran agama kita, selama mana kita sendiri belum benar-benar mempercayai kesempurnaannya terlebih dahulu. Sebab keimanan hanya dapat disebarluaskan dengan teladan yang kita berikan kepada semua orang.Oleh sebab itu sahabat-sahabat sekalian, di atas dasar tuntutan kepada dakwah islamiyyah ini marilah sama-sama memperkukuhkan kekuatan daan persaudaraan yang ada ini, demi memastikan akan kesinambungan dan perlaksanaan kepada kesempurnaan risalah yang suci ini, demi memastikan risalah ini akan terus tersebar luas.

wallahua'lam.wassalam
...,

Thursday, August 11, 2005

Sheikh Ahmad Deedat: Tokoh Dunia Islam Berkaliber


Ahmad Deedat pada Nov 01, 2004

Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un.Pada 8 0gos 2005 dunia islam kehilangan seorang tokoh pendakwah dan pendebat islam-kristian yang hebat Ahmad Deedat. Beliau meninggal pada usia 87 tahun merupakan seorang tokoh terbilang dan terkenal di seluruh dunia.

Jasa beliau terhadap dunia islam sudah tidak dapat dipertikaikan lagi ketika berada di pentas debat islam-kristian. Beliau meninggalkan banyak buku, video dan rakaman audio yang menjelaskan jawapan Islam secara jelas dan tuntas terhadap tuduhan dan pengaruh kebohongan yang disebarkan oleh pihak kristianiti bagi mengelirukan kebanyakan orang muslim.Beliau juga merupakan pengasas Pusat Dakwah Islamiah Antarabangsa (IPCI) di Durban, Afrika Selatan. Ramai yang telah menganut islam di tangannya selepas mendengar hujah-hujah beliau ketika menjawab segala persoalan yang ditimbulkan oleh pihak non-muslim terhadap muslim.

Antara buku-bukunya yang terkenal ialah The Choice-Between Islam and Christianity; "Is the Bible God’s Word?", "Al Qur’an the Miracle of Miracles", "What the Bible says about Muhammad (PBUH)?", and "Crucifixion or Cruci-Fiction?". Semoga usaha beliau ini akan diteruskan oleh pengantinya seperti Dr Zakir Naik dan lain-lainnya.

Wallahua'lam

Friday, August 05, 2005

Berpegang Pada Prinsip Ahlusunnah wal Jama'ah Elak Kesesatan

Oleh: Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Segala puji bagi Allah ta'ala yang memberi petunjuk dan hidayah serta menunjuki jalan cahaya islam yang benar. Kita bermohon kepada-Nya agar terus memberikan hidayah dan petunjuk hingga akhir hayat dan jauhi segala kesesatan. Selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad sallahua'laihiwassalam yang di utuskan membawa rahmat bagi sekalian alam. Wa ba'du.

Melihatkan pelbagai bentuk penyelewengan yang menyerang umat islam sekarang ini telah mengetarkan jiwa-jiwa para dai'e untuk bekerja keras bagi memikirkan jalan terbaik untuk mengatasinya. Tidak cukup dengan serangan
berbentuk fizikal yang dilakukan oleh musuh-musuh islam, umat islam juga turut di serang dari segi akidahnya juga. Segala bentuk penyelewengan akidah yang dilakukan oleh dajjal-dajjal untuk menyesatkan umat islam daripada memahami ajaran islam yang sebenar yang di bawa oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam dan di sambung oleh para sahabat beliau Radiyallahu a'nhum sudah dapat dilihat di mana-mana.

Image hosted by Photobucket.com
ajaran yang tidak berpegang teguh pada akidah yang benar mudah terseleweng

Maka sudah pastilah ianya akan menyebabkan umat islam terpaksa membentengkan diri dengan bentengan yang kuat agar dapat menepis segala bentuk serangan yang ada. Kita bermohon pada Allah ta'ala agar diberikan jalan petunjuk sehingga akhir hayat, seperti mana Firman-Nya "ertinya, Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepada-Nya, dan janganlah sekali-kali kamu mati kecuali dalam keadaan Islam". (Ali-Imran : 102). Begitu juga kita bermohon agar dijauhi segala bentuk kesesatan setelah menerima hidayah-Nya,Firman Allah ta'ala"Ya Allah, janganlah engkau palingkan hati-hati kami setelah engkau memberi kami hidayah". (Ali Imran : 8).

Maka sudah pastilah umat islam diseru agar kembali kepada prinsip-prinsip akidah ahlusunnah wal jama'ah yang dijamin oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam agar tidak terpesong dari jalan kesesatan,sepertimana yang diterangkan oleh Rasulullah kepada para sahabat di dalam sebuah hadis , sabda Rasulullah "Telah berpecah kaum Yahudi menjadi tujuh puluh satu golongan , dan telah berpecah kaum Nashara menjadi tujuh puluh dua golongan , sedang umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan, semuanya akan masuk neraka kecuali satu. Maka kami( sahabat) pun bertanya, siapakah yang satu itu ya Rasulullah ..? , beliau menjawab : yaitu barangsiapa yang berada pada apa-apa yang aku dan para sahabatku jalani hari ini". (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi 5/2641 dan Al-Hakim di dalam Mustadraknya I/128-129)

Image hosted by Photobucket.com
Ayah Pin salah satu ajaran sesat di Malaysia

Peringatan yang diberikan oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam di dalam hadis di atas tersebut agar berpegang teguh kepada ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah sallahu'alihiwassalam dan dilalui oleh para sahabat baginda sudah pasti menjamin jalan yang selamat yang jauh dari segala bentuk kesesatan. Inilah yang yang telah digariskan oleh para ulama Ahlusunnah wal Jama'ah yang menyeru kepada umat islam untuk berpegang teguh dengan ajaran yang mengikuti ajaran Rasulullah shallalllahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabatnya baik dalam hal keyakinan, amalan mahupun ucapan.

Kita juga haruslah bersatu di atas Al-Quran dan Assunnah kerana ianya merupakan perintah Allah ta'ala dan Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Firman Allah ta'ala "Dan berpegang teguhlah dengan tali Allah seluruhnya dan jangan kalian berpecah belah ...”surat Ali Imran ayat 103. Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Aku tinggalkan sesuatu untuk kalian. Bila kalian berpegang teguh dengannya maka kalian tidak akan tersesat selamanya, yaitu Kitabullah dan Sunnahku.” (HR. Imam Malik). Maka di dalam memahami Al-Quran dan As-sunnah kita juga harus memahami dengan pemahaman Salaful Ummah.

Image hosted by Photobucket.com
Kumpulan ajaran sesat persenda ayat Al-Quran

Untuk memahami pemahaman Salaful Ummah ini maka hendaklah kita merujuk ulama-ulama yang berpegang dengan prinsip ahlu sunnah wal jama'ah yang berdiri di atas Kitabullah dan Sunnah Rasulullah sallahu 'alaihi wassalam, dan juga pemahaman para sahabat radiyallahu 'anhum. Sepertimana sabda rasulullah sallahu 'alaihi wassalam “Sesungguhnya barang siapa yang masih hidup sepeninggalku nanti,ia akan melihat perbezaan prinsip yang banyak sekali, untuk itu wajib bagi kalian mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa Arasyidin yang mendapat petunjuk, peganglah erat-erat dan gigitlah dengan gigi geraham dan jauhilah perkara baru dalam agama, kerana setiap perkara baru dalam agama itu bid’ah dan setiap bidah itu sesat.” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi). Inilah prinsip persatuan umat yang harus dijadikan sebagai pegangan.

Oleh itu hendak kita dan umat islam keseluruhan mengoreksi diri kembali. Bentengilah diri dengan benteng yang menjamin keselamatan di dunia dan akhirat. Jauhilah dan banteraslah segala bentuk ajaran yang membawa kepada kesesatan.Kembalilah merujuk kepada Al-Quran dan As-sunnah dengan pemahaman yang sebenar dengan merujuk kepada para ulama yang berpegang teguh dengan prinsip yang dinyatakan tadi. Kita berdoa pada Allah ta'ala agar diberikan petunjuk dan hidayah agar dapat kita kembali kepada -Nya dengan berada pada jalan yang diredhai-Nya.

wallahua'lam

Tuesday, August 02, 2005

CONVEST '05 CONVEST '05 CONVEST '05


Majlis konvokesyen akan bermula tidak lama lagi. Maka sudah pastilah universiti ini akan melahirkan graduan-graduan pelbagai bidang yang akan memulakan corak penghidupan yang baru. Kepada graduan-graduan tersebut diucapkan tahniah dan semoga berjaya meletakkan diri pada tempat yang akan memberi manfaat kepada agama,bangsa dan negara.

Kepada pihak pengurusan Pesta Konvokesyen @ convest '05 diharapkan semoga berjaya menjalankan tugas yang diamanahkan dan sekaligus dapat mencorakkan convest'05 ini dengan sebaiknya. Konsep amar ma'ruf nahi munkar harus dipertahankan. Pergaulan yang terlampau bebas antara berlainanan jantina semasa pesta berlangsung harus dicegah sebaiknya. Sesuai dengan konsep yang diperjuangkan. Semoga berjaya.insyaAllah

Monday, August 01, 2005

Pilihan Raya Kampus: Antara Nilai Dan Kuasa

Pilihanraya kampus satu fenomena untuk mahsiswa-mahasiswi

Mohd Nor Zaiman Mansor

Pilihanraya kampus adalah satu fenomena penting bagi mahasiswa-mahasiswi yang bergerak aktif di setiap kampus. Kepentingannya akan dimanfaatkan oleh mereka yang berkepentingan di dalam menegakkan idealisma perjuangan masing-masing. Sudah tidak dapat dinafikan lagi keterlibatan mahasiswa-mahasiswi di dalam pilihanraya ini adalah mereka yang terdidik dengan idealisma yang mempunyai agenda tersendiri.

Kepelbagaian fikrah yang pastinya akan membahagi-bahagikan kelompok dikalangan mahasiswa-mahasiswi ini berdasarkan hala tuju perjuangan masing-masing. Namun ia tidak menghalang matlamat mereka yang satu yaitu memenangi pilihan raya tersebut. Bagi mereka yang sudah berpengalaman dengan pilihan raya kampus ini sudah pastilah dapat melihat akan senario krisis pertembungan antara nilai dan kuasa.Kadangkala di dalam keghairahan untuk memenangi pilihanraya terpaksa mengorbankan nilai prinsip idealisma perjuangan.Kadangkala juga dek kerana melihat kekuasaan suatu kepentingan yang utama pentarbiyahan nilai dakwah juga terpaksa dikorbankan.Matlamat untuk memenangi pilihan raya juga kadang kala bercampur dengn yang hak dan bathil.

Seharusnya mahasiswa-mahasiswi mestilah mengambil langkah yang berhati-hati di dalam mempertahankan prinsip perjuangan. Apatah lagi apabila perjuangan itu didasari oleh dakwah islamiyyah yang tulen.Di dalam keterlibatan dalam pilihanraya kampus ini nilai prinsip dan kekuasaan haruslah dilihat sebagai rangkaian yang selari yang juga didasari oleh dakwah islamiyyah yang kuat. Mestilah juga berkonsepkan amar-ma'ruf nahi munkar yang sudah pastilah sentiasa istiqomah. Janganlah menjadikan pilihan raya ini sebagai pentas untuk menunjukkan kekuasaan yang didasari oleh keangkuhan dan kesombingan yang tidak ada nilainya.

wallahua'lam

Thursday, July 21, 2005

Peranan Umat Dalam Teknologi Maklumat


Image hosted by Photobucket.com
Melingkari dunia tanpa sempadan


Image hosted by Photobucket.com
Mohd Nor Zaiman Che Mansor


Perkembangan alaf baru abad ke -21 jelas menunjukkan bahawa perkembangan teknologi maklumat yang begitu pesat membangun.Pengaruhnya di dalam kehidupan seharian kita begitu dirasai lebih-lebih lagi dalam era globalisasi yang memungkinkan manusia berinteraksi dengan lebih mudah,cepat dan efisien.Fenomena semasa juga menunjukkan bahawa mana-mana bangsa yang dapat menguasai ekonomi dengan dibantu oleh sistem komunikasi yang canggih adalah sebenarnya menguasai ekonomi dunia.

Bagi kita umat islam, perkembangan teknologi maklumat pastinya menjadi suatu rahmat, peluang dan cabaran kepada kita. Kedudukan semasa sekarang ini menjadi sesak dengan kecanggihan maklumat dan telekomunikasi yang menghubungkan manusia dengan tanpa sempadan. Dengan kecanggihan maklumat ini kita memperolehi pengetahuan yang akan menentukan setiap keputusan dan tindakan. Sebagai umat islam yang mengaku beriman kepada Allah ta'ala,apabila berbicara mengenai kecanggihan teknologi maklumat sewajarnya mengingatkan kita kepada kecanggihan wahyu Ilahi. Kita harus memandang kecanggihan teknologi maklumat ini sebagai suatu rahmat dan cabaran daripada Allah ta'ala untuk menguji sejauhmana keimanan kita kepada Allah, terpulang kepada kita untuk memanfaatkan teknologi maklumat ini sama ada untuk menggunakannya ke arah kemajuan manusia sejagat berlandaskan islam atau sebaliknya.

Image hosted by Photobucket.com
Penghasilan senjata canggih amat diperlukan oleh umat islam


Persoalanya sekarang bagaimana kita harus merebut peluang ini dan manfaatkannya sebagai sistem perhubungan manusia sejagat.Apakah kita akan menjadikan teknologi mklumat ini sebagai rangkaian untuk kemajuan umat? dan apakah teknologi ini dapat melahirkan manusia yang berakhlak dan bermoral?. Barangkali inilah cabaran-cabaran yang mesti ditempuhi dan difikirkan oleh umat islam pada masa kini. Jika umat islam hari ini tidak berperanan untuk memanfaatkan teknologi ini, maka umat islam akan ketinggalan di dalam kesesakan teknologi maklumat yang membangun pesat di abad ini. Oleh itu umat islam senarusnya memainkan peranan yang penting untuk menguasai sains dan teknologi. Seharusnya umat islam harus peka di dalam persediaan menghadapi cabaran berikut,cabaran di dalam bidang penyebaran maklumat dan komunikasi. Semestinya cabaran ini harus dipikul oleh setiap individu muslim sama ada guru,pensyarah,pelajar,doktor,peguam dan sebagainya.

Image hosted by Photobucket.com
Penggunaan teknologi maklumat tuntutan masa

Kelebihan serta janji Allah ta'ala yang mengiktiraf kedudukan umat manusia sebagai umat yang terbaik yang mengajak manusia ke arah kebajikan dan mencegah kemungkaran hendaklah dibuktikan. Ia tidak senarusnya menjadi semangant retorik semata-mata tanpa ada daya usaha untuk menguasai kepakaran teknologi maklumat. Kemudian kedudukan ini seharusnya menjadi asas kepada umat islam untuk berusaha menyebarkan maklumat tentang islam kepada ahli keluarga,masyarakat dan seterusnya ke peringkat antarabangsa.Selain itu,umat islam seharusnya sedar akan kepentingan sains dan teknologi ini, perkembangan mutakhir ini juga mengajak kita untuk mendalami ilmu sains. Daru sudut semasa juga telah memperlihatkan kepada kita bahawa kecanggihan teknologi dan sistem komunikasi pada sesebuah bangsa dapat mempengaruhi sesebuah bangsa yang lain. Kita juga dapat memperlihatkan bahawa bagaimana kuasa-kuasa besar seperti negara barat dan sekutunya yang menggunakan kecanggihan teknologi ini untuk menghancurkan negara yang majoritinya umat islam.

Mereka menggunakan kecanggihan senjata mereka untuk menyekat kebangkitan dan juga pembangunan negara islam daripada terus mencapai kemajuan. Oleh itu, umat islam seharusnya sedar akan situasi ini, mereka hendaklah bangkit untuk mempertingkatkan pengetahuan tentang teknologi maklumat sama ada dari segi komunikasi,maklumat,senjata dan sebagainya yang telah digunakan oleh kuasa-kuasa besar untuk menghancurkan mereka. Umat islam juga harus menyemai sikap positif dan inisiatif yang bersungguh-sungguh dalam jiwa masyarakat islam bahawa teknologi maklumat adalaha satu salurn yang berguna dan bermanfaat kepada agama. Bagi organisasi-organisasi islam yang lain pula, kualiti pengurusan dapat dipertingkatkan dan digerakkan secara sistematik dan tersusun menerusi penguasaan teknologi maklumat.Mereka hendaklah bergerak legih cergas setanding dengan organisasi-organisasi lain,malah perlu lebih dari tiu. Sudah pastilah,sekiranya peranan-peranan ini dapat dimainkan dan direalisasikan kita dapat melahirkan umat islam yang berilmu,tinggi akhlaknya,mahir dalam bidang sains dan teknologi dan berinformasi.

wallahua'lam

Tuesday, July 19, 2005

Pertembungan antara Pro-Kerajaan dengan Pro-Pembangkang:Malaysia Sukar Berubah

Image hosted by Photobucket.com
Ke mana hilangkah agenda perjuangan ini?

Zaiman mansor

Melihatkan senario perkembangan mahasiswa-mahasiswa di seluruh negara sudah pastilah kita dapat melihat pertembungan yang hebat di antara mahasiswa pro-pembangkang dan pro-kerajaan. walaupun ramai di antara mereka-mereka ini menafikan kepentingan mereka terhadap jenama-jenama ini tetapi secara realitinya adalah benar.

Kita perlu mengakui bahawa pertembungan antara kelompok ini berlaku adalah kerana kecenderungan mereka terhadap parti-parti politik yang sedang merebut tempat di dalam pemerintahan negara.Pertembungan yang berlaku di antara pihak kerajaan dengan pihak pembangkang amat menyamai pertembungan yang berlaku di antara kelompok mahasiswa ini. Perebutan kuasa,nilai mahupun merebut tempat bagi siapa yang benar dan siapa yang salah hebat berlaku di dalam arus politik negara. Dan ianya semakin menular dan hebat mempengaruhi kelompok mahasiswa-mahasiswa di semua tempat.

Ketidaksatuan di antara orang Melayu yang berlaku di dalam arus politik perdana ini mengundang kepada perpecahan di kalangan umat yang amat dibimbangi untuk masa hadapan.Tugas amanah kepada pemimpin untuk menyatu padukan seluruh umat tidak dapat dilakukan kerana pertembungan yang berlaku berdasarkan aliran yang berbeza.Harapan untuk melihat kesatuan ini agar dapat direalisasikan hanya dapat disandarkan kepada generasi pelapis yang akan mewarisi takhta pemerintahan negara.




Mahasiswa hebat berdemonstrasi meluahkan ketidakpuasan hati mereka

Maka sudah pastilah harapan ini disandarkan kepada mereka yang sudah bergelut dengan pelbagai situasi dan kondisi seperti mahasiswa-mahasiswa dipelbagai peringkat. Akan tetapi sekira inilah yng berlaku pertembungan di antara kelompok-kelompok mahasiswa, maka sudah pastilah harapan yang dinyatakan tadi sukar untuk direalisasikan. Pendek kata Malaysia dulu,kini dan mungkin selamanya tidak akan berubah.

Oleh itu kepada mereka yang mendokong akan perjuangan "jenama" itu harus berubah. Apa salahnya untuk sekiranya kita menepikan pelbagai bentuk unsur-unsur untuk memecah belahkan perpaduan umat ini agar dapat kita sama-sama membina,melahirkan serta mencorak keadaan dan kondisi di masa hadapan demi kepentingan umat keseluruhannya. Apakah kita tidak mahu melihat kekuatan yang akan dilahirkan di atas sebab perpaduan ini dapat mencetus satu revolusi baru yang akan memberi manfaat kepada kita dan seluruh umat islam amnya? maka fikir-fikirkanlah....!

BEDAH BUKU 2

Image hosted by Photobucket.com


The Aqeedah Of Imaam al-Bukhari Died 256H
Author: The Imaam of Hadeeth Abu Abdillaah Muhammad ibn Isma'eel al-Bukhari.Publisher: Salafi Publications (01-Feb-04)Pages: 147


Description
Before you, O reader, may Allaah guide you to His pleasure, is a compilation of the Creed and Methodology of the great Imaam and Scholar of the Prophetic Traditions and the Religion, Al-Bukhaaree, may Allaah have Mercy upon him. Imaam Al-Bukhaaree is the author of the famous work of Hadeeth (Prophetic Tradition) known as 'Saheeh Al-Bukhaaree'. This work is considered by the scholars of Orthodox Islaam to be the most authentic book after the Qur'aan. When Imaam Al-Bukhaaree speaks, the Ummah pays attention, since he is from the most knowledgeable of the people of the earth regarding the way of the Messenger Muhammad (salallaahu 'alayhi wassallam).

Imaam Al-Bukhaaree states that he spent over forty-six years travelling around the various Islaamic lands, benefiting from the scholars of his time. He met over a thousand scholars, and took knowledge from and imparted knowledge to them. So after he mentions many of the places he visited and the names of the scholars he met, he states, "And we are content with the naming of these people so that this discourse may be brief and concise and is not lengthened. And I never sa w a single one amongst them differ with respect to the following matters..". Imaam Al-Bukhaaree then proceeds to state and explain the matters of Faith and Methodology of the Salaf (Righteous Predecessors) of this Muslim nation.

This book is a translation of that treatise narrated from Imaam Al-Bukhaaree contained in the encyclopedia of the 'Aqeedah known as "Sharh Usool I'tiqaad Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah" (Explanation Of The Fundamentals Of The Creed Of Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah) of Imaam Al-Laalikaa'ee (Died 418 AH). So this book, O Muslim, is a translation of some of the points of the Creed of Ahlus-Sunnah Wal-Jamaa'ah. The text is as relevant today as it was over one thousand years ago, if not more so, since confusion regarding matters of Manhaj and 'Aqeedah (Methodology and Creed) has increased. So know that success lies in sticking to the way of the Salaf as Imaam Maalik Bin Anas (Died 179 AH) said, "The latter part of this Ummah will not be rectified except by that which rectified its earliest part". So compare the speech of Imaam Al-Bukhaaree contained in this treatise to the speech of the callers to Islaam today, and you will see who in reality is in accordance to Islaam as it was understood by the earliest generations.


Thursday, July 14, 2005

Hiburan Melampau: Kebimbangan Terhadap Generasi Muda

Image hosted by Photobucket.com

Antara program kegemaran anak muda masa kini

Ramai yang menyatakan bahawa hiburan tidak salah di sisi islam. Dan memang kita akui bahawa islam bukan anti kepada hiburan kalau kena caranya.Tetapi apakah hiburan yang ada sekarang ini mengikuti cara yang dibenarkan dalam islam.Kita menyatakan bahawa hiburan yang ada sekarang ini terlalu melampau.

Kebimbangan kita terhadap anak-anak muda sekarang ini begitu meruncing gara-gara hiburan ini. Bahkan ianya bukan sahaja menular dikalangan anak-anak muda sahaja tetapi turut terlibat juga bapa dan ibu kepada anak-anak muda ini.Kalau dahulu ibu bapa bangga terhadap anaknya apabila keluar daripada institusi pengajian tinggi,tetapi sekarang ini mereka terlalu bangga apabila anak-anak mereka keluar sebagai penyanyi mahupun penghibur diluar sana.Tengok sahaja realiti yang ada sekarang ini,pelbagai bentuk hiburan yang dijadikan sandaran kepada anak-anak muda.

Image hosted by Photobucket.com

mengikut syariatkah hiburan yang sebegini?

Kesungguhan kita terhadap pembinaan generasi muslim yang kuat terencat gara-gara bentuk hiburan ini. Keimanan dan ketakwaan mudah direnggut gara-gara bentuk hiburan ini yang boleh menjadi agen kepada kerosakan akhlak remaja kini.Semua pihak harus mengambil berat akan situasi ini.Bagaimanakah kita ingin melahirkan mereka-mereka yang akan menjadi pencorak kepada agama,negara dan bangsa ini sekiranya situasi ini tidak dirubah.

Bagaimana mungkin kita ingin merealisasikan perjalanan islam hadhari dengan terbaik sekiranya tidakdisekat agen-agen perosak akhlak ini. Dan bagaimana mungkin kita ingin melahirkan generasi cemerlang,gemilang dan terbilang andainya unsur-unsur ini sudah melekat di dalam sanubari anak-anak muda kini?

wallahua'lam

Wednesday, July 13, 2005

BEDAH BUKU 1

Image hosted by Photobucket.com



Islamic Condemnation, Of Terrorists,
Hijackers, & Suicide Bombers,
“The Brothers Of The Devils”
Author: Various Authors.
Publisher: Salafi Publications (11-Oct-01)
Pages: 30

Description
Ibn Baaz said, regarding a group called Jamaa’at ul-Jihaad that is involved in terrorism and suicide bombings, "... they are not to be co-operated with, nor are they to be given salutations. Rather, they are to be cut off from, and the people are to be warned against their evil. Since they are a fitnah (tribulation/trial) and are harmful to the Muslims, and they are the brothers of the Devils (Shayateen)!"
This 37 page book is a clarification of the position of Islaam towards these extremely important topics that are afflicting the Muslim Ummah today. It clearly shows the evil of hijackings and the like as well as a clear insight into the false and rebellious methodology of Usaamah Ibn Laaden. The book is excellent for Muslims and non-Muslims alike.

Tuesday, July 12, 2005

ABIM Mengutuk Serangan di London Dan Meminta Kerajaan Britain Berlaku Adil Dalam Penyiasatan

Image hosted by Photobucket.com



ABIM mengutuk tindakan letupan yang berlaku di Bandaraya London pada 7 Julai baru-baru ini, yang telah mengakibatkan kematian lebih 30 orang dan mencederakan ratusan penduduk di London. Perbuatan ini satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral serta ditegah dalam setiap agama dan budaya yang bertamadun. ABIM ingin menyatakan rasa simpati kepada mangsa dan keluarga mangsa yang terlibat.

ABIM mengulangi pendiriannya supaya jangan menuding jari kepada sekumpulan sahaja tanpa bukti yang kukuh kerana ianya akan mengundang ketidakadilan dalam menjalankan penyiasatan. ABIM meminta agar semua pihak terutama Kerajaan Britain mengambil langkah-langkah yang berhati-hati dalam menangani trajedi ini. Sebarang kesilapan konklusi dan andaian akan menyebabkan keadaan di London, yang mempunyai penduduk yang berbagai bangsa dan agama dalam ketakutan. Persepsi dan tuduhan secara tidak bertanggungjawab terhadap Islam mestilah dihentikan.


Image hosted by Photobucket.com


ABIM meminta agar semua pihak bertenang dan berharap pihak kerajaan Britain mengambil langkah-langkah yang serius berkaitan dengan aspek keselamatan rakyatnya daripada perbuatan-perbuatan khianat, ugutan, pergaduhan dan lain-lain lagi yang boleh menyebabkan suasana menjadi tidak aman.

Monday, July 11, 2005

REFORMASI DIRI: Membina Syakhsiah Keimanan Dan Ketakwaan


Image hosted by Photobucket.com

Hambamu meminta pertolongan mu ya Allah !



Oleh: Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Di mana kita berada orang bercakap tentang reformasi-gerakan pembaharuan yang berbagai dari segi ekonomi,politik,sosial,pendidikan dan sebagainya.Tetapi tidak banyak kita mendengar orang bercakap untuk melakukan reformasi dalam diri demi membina jati diri individu itu sendiri.

Di dalam konteks kita berdakwah reformasi diri penting dari masa ke semasa. Ini kerana sebagai seorang da'ie, kita harus memastikan tahap keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t sama ada menaik ataupun menurun di samping kita berdakwah kepadaorang lain.Apabila kita disuruh untuk melakukan ibadat puasa sunat dua hari seminggu setiap isnin dan khamis sebagai usaha untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t, ramai di antara kita tidak mengambil berat akan perkara itu.Kita tidak memandangnya sebagai satu perkara penting di dalam kerangka tarbiyyah, kerana ia hanya puasa sunat.

Tetapi sebagai umat islam kita harus menilainya secara rasional kerana Rasulullah sallahua'lahiwassalam sendiri pun melakukan puasa sunat apabila ketiadaan makanan,bukan setakat dua kali seminggu malah berhari-hari.Di samping itu, kita sudah mengetahui bahawa dalam ajaran islam puasa sunat diberi ganjaran pahala oleh Allah s.w.t,di samping membentuk kesihatan jasmani dan rohani.
Sesungguhnya sebagai umat islam kita seharusnya kembali kepada ajaran agama kita dalam apa jua keadaan dan ketika.Kita wajib bersyukur kepada Allah s.w.t ketika berada di dalam kesenangan.Kita juga diajar untuk bersabar apabila keadaan memerlukan kesabaran.Kita juga diajar berusaha dengan gigih dan menyerah kepada Allah ketika keadaan menekan kita. Itulah cahaya keimanan dan ketakwaan kepada Allah kerana segala-galanya datang dari Allah ta'ala.Oleh sebab itu, di dalam konteks dakwah yang kita bawa ini kita harus memandangnya sebagai satu wasilah untuk kita meningkatkan jati diri dan keimanan kepada Allah s.w.t.


Image hosted by Photobucket.com

Berdoalahlah wahai sahabatku!


Dakwah mesti berteraskan kepada "Amar Ma'ruf Nahi Munkat" disamping kita beribadat kepada Allah ta'ala.Denganitu, kita harus mempersiapkan diri kita dengan kemantapan iman dan ilmu dari pelbagai cabang. Ini kerana, di dalam keadaan kebejatan sosia yang semakin meruncing sekarang ini memerlukan semangat perjuangan yang kental berlandaskan iman dan ilmu yang mantap.

Selain itu, kita harus memastikan apa jua amalan yang kita lakukan sama ada amalan seharian ataupun dalam konteks berdakwah mestilah selari dengan landasan yang telah ditetapkan oleh syariat islam.Begitu juga dalam proses penjanaan jati diri mestilah berlandaskan kepada keimanan dan ketakwaan.Sesungguhnya perjuangan di dalam islam menegakkan keadilan dan kebenaran sejagat.Oleh itu wajib di atas seseorang pejuang itu menegakkan keadilan dan kebenaran bukannya kebatilan dan kemunkaran.Dan setiap yang dilakukan mestilah secara berhikamh dan selari dengan islam bukannya secara keganasan melulu.

Kita seharusnya melakukan reformasi diri dengan melakukan segala ibadat kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar ibadat.Kita tidak perlu takut menghadapi segala cabaran sama ada dari segi mental dan fizikal sekiranya kekuatan tersebut itu ada pada diri kita.Ini kerana perjuangan yang lebih besar sedang menanti kita yang memerlukan setiap pengorbanan daripada setiap pejuang,sama ada pengorbanan harta mahupun nyawa. Setiap perjuangan memerlukan pengorbanan,setiap pengorbanan memerlukan hati dan nurani yang tulus.

Kita mudah mengelabah sekiranya menghadapi sedikit kepayahan, tetapi kurang bersyukur apabila memperolehi sedikit kesenangan.Kita juga kurang memikirkan bagaimana untuk memenuhi masjid dengan ahli jemaah,mengambil berat tentang dakwah dan tarbiyyah dan memikirkan masalah kebejatan sosial yang berlaku di luar sana.Oleh itu,disamping mengatur programyang bertali arus,reformasi syakhsiah diri perlu dititik beratkan juga.Amalkan sifat bersyukur,berdoa,berusaha,bantu membantu dan akhirnya bertawakkal kepada Allah s.w.t. Dengan itu, semoga kita mendapat keredhaan dan perlindungan Allah s.w.t
wallahua'lam


Wednesday, June 29, 2005

Dae'i dan Gerakan Islam: Prinsip yang harus dipertahankan

Image hosted by Photobucket.com

Oleh:Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Melihatkan perkembangan suasana dakwah semasa sudah pastilah terdapat pelbagai cabaran yang harus ditempuhi oleh umat islam.Perkembangan yang sering kali diperkatakan ialah munculnya pelbagai aliran-aliran dan segala bentuk pemahaman yang sudah pastilah berdiri di atas nama islam.

Islam Liberal,islam Tanwiri,islam progresif mahupun islam moderate sudah tidak asing lagi dari pendengaran umat islam masa kini.Bahkan bagi mereka yang mendokong akan pelbagai gerakan islam sama ada di sini mahupun di luar sana sudah pastilah tidak akan tidur lena bagi memikirkan apakah alternatif yang terbaik bagi menangani isu ini.

Namun bagi masyarakat umum yang mungkin jahil akan agama ini mereka tersepit di dalam tuntutan suasana ini apabila mereka tergerak untuk mencari kebenaran akan agama ini.Oleh itu seharusnya bagi mereka yang menjadi pendokong akan islam yang di bawa oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam seharusnya mempertahankan akan prinsip -prinsip yang menjadi dasar kepada agama ini.

Antara prinsip utama yang harus dipertahankan ialah:

Pertama:Ikhlas dalam memahami konsep Tauhid

Ikhlas menurut erti bahasa ialah membersihkan atau memurnikan sesuatu dari kotoran. Sedangkan menurut istilah syar’i, ikhlas adalah membersihkan dan memurnikan ibadah dari segala jenis kotoran syirik.

Setelah diketahui pengertian ikhlas menurut pengertian syar’i, dapat diambil kesimpulan bahawa orang dikatakan ikhlas dalam beribadah apabila ia bertauhid dan meninggalkan segala jenis syirik.

maka seharusnya umat islam memahami apakah bentuk tauhid yang harus diyakini bagi membersihkan diri dari kotoran itu.

Tauhid yang pertama: Tauhid Rububiyyah, maksudnya kita harus yakin bahawa yang mencipta, memberi rezeki dan yang mengatur alam semesta hanya Allah Ta’ala tidak ada sekutu bagi-Nya.

Tauhid yang kedua: Tauhid Uluhiyyah, maksudnya yakin bahawa yang berhak disembah dan diberikan segala bentuk peribadatan hanyalah Allah Ta’ala tidak ada sekutu bagi-Nya.

Tauhid yang ketiga: Tauhid Asma’ wa Sifat, maksudnya kita harus yakin bahwa Allah Ta’ala memiliki Nama dan Sifat yang Mulia dan tidak sama dengan makhluk-Nya. Kita harus meyakini seluruh Nama dan Sifat Allah yang ada di dalam Alquran dan Assunnah apa adanya.

Setelah meyakini ketiga jenis tauhid ini, maka wajib meninggalkan dua jenis syirik yang menjadi musuh bagi orang-orang yang bertauhid.

Syirik yang pertama disebut Syirik Akbar, iaitu syirik yang menyebabkan pelakunya keluar dari Islam. Syirik jenis ini amat banyak jumlah dan jenisnya, di antaranya adalah meyakini ada yang mencipta dan yang mengatur alam ini selain Allah Ta’ala, meminta rezeki atau jodoh kepada orang yang telah mati atau kepada jin, menolak sebahagian atau seluruh Nama dan Sifat Allah Ta’ala.

Syirik yang kedua disebut Syirik Asyghar, iaitu syirik kecil yang tidak menyebabkan pelakunya dikeluarkan dari Islam. Namun dosanya lebih besar daripada dosa zina, dosa mencuri atau kemaksiatan lainnya. Di antara amalan yang termasuk jenis syirik ini adalah riya’ (ingin dilihat oleh orang ketika beribadah), sum’ah (ingin didengar ibadahnya oleh orang lain), bersumpah dengan nama selain Allah, memakai azimat dengan keyakinan bahawa kekuatannya bersumber dari Allah. Untuk yang satu ini bila diyakini bahawa sumber kekuatan itu dari azimatnya, maka sudah termasuk Syirik Akbar.

kedua:Bersatu di atas Al-quran dan As-sunnah dengan pemahaman salafus soleh

ini sepertimana firman Allah ta'ala dalam surat Al- Imran ayat 103: “Dan berpegang teguhlah dengan tali Allah seluruhnya dan jangan kamu berpecah belah ...”

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda: “Aku tinggalkan sesuatu untuk kamu. Bila kamu berpegang teguh dengannya maka kamu tidak akan tersesat selamanya, iaitu Kitabullah dan Sunnahku.” (HR. Imam Malik, Al-Hakim )

Di samping itu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam juga memerintahkan kita untuk mengikuti pemahaman para sahabat. “Sesungguhnya barang siapa yang masih hidup selepasku nanti,ia akan melihat perbezaan prinsip yang banyak sekali, untuk itu wajib bagi kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa Rasyidin yang mendapat petunjuk, peganglah erat-erat dan gigitlah dengan gigi geraham dan jauhilah perkara baru dalam agama, kerana setiap perkara baru dalam agama itu bid’ah dan setiap bidah itu sesat.” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi,. Inilah prinsip persatuan umat yang harus dijadikan sebagai pegangan.

Ketiga:Mencari Kemuliaan dengan Ilmu Syar’i dan bukan dengan akal semata-mata

Kita semua sepakat bahawa tujuan hidup manusia di dunia ini adalah untuk beribadah kepada Allah Ta’ala sebagaimana yang telah ditegaskan di dalam Al Quran surat Adz-Dzariyat ayat 56. Oleh sebab itu, merupakan keharusan bagi kita untuk mengerti, apa yang dimaksud ibadah itu? Apakah ibadah hanya setakat solat, puasa, haji atau yang lainnya? Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya Al-’Ubudiyyah halaman 38 menjelaskan bahawa ibadah itu mencakupi segala perkara yang dicintai dan diredhai Allah Ta’ala baik berupa ucapan merupakan perbuatan, baik yang nampak mahupun yang tersembunyi.

Untuk mengetahui secara terperinci ibadah yang dicintai dan diredhai Allah Ta’ala tidak boleh disimpulkan dengan akal kita, tetapi harus ada petunjuk langsung dari Allah Ta’ala yang menugaskan kita untuk beribadah kepada-Nya. Petunjuk itu bernama Al Quran dan As-sunnah yang telah dijelaskan secara rinci oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam kepada para sahabatnya radiyallahu ‘anhu. Pendek kata, wajib bagi kita mempelajari Al Quran dan Assunnah agar kita dapat menunaikan tugas ibadah dengan baik dan benar. Perlu diketahui, bahwa Al Quran dan Assunnah itulah yang disebut Ilmu Syar’i sebagaimana yang dijelaskan oleh Ibnu Abbas radiyallahu ‘anhuma dan lainnya.

Keempat:Menjayakan Gerakan Tashfiyah (pemurnian) & Tarbiyah (pendidikan)

Sepertimana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepada para sahabatnya. Dari Abu Najih Al-’Irbadl bin Sariyah radiallahu ‘anhu ia bercerita: “Suatu ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam memberi nasihat kepada kita, nasihat itu membuat hati bergetar: “Wahai Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, sepertinya nasihat ini adalah nasihat perpisahan, untuk itu berilah kami wasiat!” Maka beliaupun bersabda: “Aku wasiatkan kepada kamu agar tetap bertaqwa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dan tetap mendengar dan taat walaupun kamu diperintah oleh penguasa dari budak Habsyi. Sesungguhnya, siapa saja di antara kamu yang masih hidup sepeninggalku nanti, pasti melihat banyak perselisihan, maka wajib atas kalian untuk tetap berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafa arrosyidin yang mendapat petunjuk, peganglah sunnah itu dan gigitlah dengan gigi geraham (jangan sampai lepas) dan jauhilah perkara-perkara baru yang disusupkan ke dalam agama kerana sesungguhnya setiap perkara baru yang disusupkan ke dalam agama itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat”. (HR. Abu Dawud, Tirmidzi)

Tashfiyah adalah gerakan pemurnian ajaran Islam dengan cara menyingkirkan segala keyakinan, ucapan mahupun amalan yang bukan berasal dari Islam. Sedangkan Tarbiyah adalah usaha mendidik generasi muslim dengan ajaran Islam yang murni, yang berdasarkan Al Quran dan Assunnah dengan pemahaman para sahabat Radiyallahu ‘anhum ajma’in.

Dalam rangka menjayakankan gerakan ini, Ahlus Sunnah wal Jamaah terus menerus memperingatkan umat dari segala bentuk penyimpangan baik berupa kekufuran, kesyirikan, kebid’ahan mahupun kemaksiatan, di samping itu juga meluruskan penyimpangan-penyimpangan yang terjadi baik yang ada di kitab-kitab yang tersebar di kalangan umat mahupun pernyataan-pernyataan sesat dari para penyesat. ini semua dinilai sebagai amar ma’ruf nahi munkar yang menjadi kewajiban kita semua.

Inilah antara prinsip-prinsip yang harus dipertahankan oleh setiap dae'i mahupun pendokong kepada gerakan-gerakan islam.usaha ini haruslah diteruskan bagi menyebarkan pemahaman terhadap agama ini dengan pemahaman yang sebenar.Dengan kata lain menyebarluaskan Islam yang tulen agar kita semua dapat terpisah daripaga aliran-aliran yang menyesatkan oleh penyesat agama ini.wallahualam
.

Tuesday, June 21, 2005

Dalil Perlu Berhikmah Dalam Berdakwah

Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Risalah Islam telah diturunkan oleh Allah ta'ala di daat-saat manusia membutuhkan kepada hidayah dan petunjuk. Turunnya Risalah ini dikala kegersangan kehidupan yang jauh daripada norma-norma insani yang memerlukan garis panduan bagi melengkapkan atucara kehidupan yang sempurna. Diperturunkan seorang nabi dan rasul yang melengkapkan lagi kesempurnaan kepada tuntutan wahyu yang ingin dibawa untuk sekalian umat.Keperibadian Rasulullah sallahua'laihiwassalam yang mulia dan dipertontonkan kepada umat manusia membawa kepada martabat yang agung yang menyinari setiap genap sudut kepada Risalah yang suci ini.Kesabaran dan kelembutan adalah salah satu dari sekian akhlaq mulia Rasulullah sallahua'laihiwassalam, bahkan terhadap mereka yang pernak menyakiti dirinya sekalipun.

Seperti terjadi pada kisah datangnya Malakul Jibal (malaikat penjaga gunung uhud) kepada beliau sekembali beliau dari Thoif yang penduduknya menolak dakwah beliau, mencacinya bahkan menyakitinya. Malakul Jibal mengatakan: “Ya Rasulullah, sesungguhnya Allah telah mendengar ucapan mereka terhadapmu, dan aku adalah Malakul Jibal yang diutus Allah kepadamu untuk mentaati segala apa yang engkau perintahkan. Apa yang engkau kehendaki? Jika engkau mahu, nescaya akan kuratakan negeri mereka dengan tanah”. Apa jawapan Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam :
"Tidak, bahkan aku berharap dari keturunan mereka akan muncul orang yang beribadah kepada Allah yang tidak menyekutukannya".

Begitulah tingginya kesabaran yang ditunjukkan oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Pada suatu hari, saat Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam dan para shahabatnya sedang berada di masjid, tiba-tiba datang seorang Arab Gunung (Badui) kencing pada salah satu bahagian masjid. Melihat kelakuan badui ini para sahabat marah, bahkan ada sebagiannya yang hendak menarik dan menghajarnya.“Mah! Mah!”, kata para sahabat mengherdik si Badui agar tidak kencing di sana, namun tidaklah demikian dengan Rasulullah. Beliau melarang para sahabatnya berbuat kasar kepada si Badui ini. “Biarkan! Biarkan!” kata Nabi. Setelah ‘buang hajat’nya selesai, dipanggilah orang itu. Dengan lemah lembut Nabi katakan kepadanya: “Ini adalah Masjid, bukan tempat kencing dan buang kotoran. Sesungguhnya tempat ini untuk zikrullah, solat dan membaca al Quran”. Nabi kemudian menyuruh seseorang untuk menuangkan air pada bekas kencing orang tersebut.

Apa reaksi Arab Gunung menyaksikan kelembutan Nabi terhadap dirinya, berbeza dengan para sahabat yang nampak begitu geram, dia kagum dan berdo’a: “Ya Allah rahmatilah aku dan Muhammad dan jangan rahmati seorang pun selain kami berdua”. Dasar memang Badui! Kemudian Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam mengingatkan orang ini dengan kelembutan. “Kenapa engkau menyempitkan sesuatu yang luas? Bukankah rahmat Allah itu luas?”. Demikianlah Imam Bukhari dan Muslim menukilkan peristiwa itu dari Sahabat Anas bin Malik.

Pada peristiwa lain disebutkan dalam suatu riwayat dari Muawiyah bin al-Hakam as-Sulami, “Aku dan para sahabat solat bersama Rasulullah. Tiba-tiba ada seseorang dari jamaah yang bersin. Lantas kukatakan: “Yarhamukallah!” Maka kudapati semua mata mengarahkan pandangannya padaku. Kukatakan: ”Ada apa dengan kalian ini”? Ketika mereka melihatku berbicara dalam solat, mereka memukulkan tangannya pada paha-paha mereka (sebagai isyarat untuk diam). Tatkala mereka nampak diam tanpa bicara, maka aku pun diam. Setelah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam selesai solat, maka kudapati tak ada seorang pengajarpun yang lebih baik daripada beliau. Ayah ibuku sebagai jaminan, beliau tidak mengherdik, memukul atau mencelaku. Bahkan dengan sabar beliau katakan: “Kita sedang solat, padanya tidak boleh ada perkataan manusia. Sesungguhnya dalam sholat hanyalah untuk bertasbih, bertakbir dan bacaan al-Qur’an”.(Diriwayatkan oleh Muslim dalam shahihnya).

Sungguhpun demikian, bukan bermakna Rasulullah sallahua'laihiwassalam tidak pernah menunjukkan sikap tegas dan marah. Kadang-kala beliau pun bersikap tegas kepada para sahabatnya. Kadang kala seseorang itu perlu ditunjukkan dengan sifat lemah lembut kerana ia orang awam yang masih belum mengerti tentang hukum dan aturan agama sepertimana si badui tadi,atau mungkin baru memeluk islam. Namun kadang kala seseorang itu perli disikapi dengan sifat tegas bagi menasihatinya yang mungkin pada dirinya mempunyai keikhlasan dalam mencari kebenaran di dalam agama ini.

Sepertimana hadis yang dikisahkan oleh Jabir Radiyallahu ‘anhu bahwa Mu’az bin Jabal solat Isyak bersama Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam. Setelah itu ia pulang ke kaumnya dan mengimami solat di sana. Ia pada rakaat pertama membaca surat al-Baqarah. Kemudian seseorang keluar dari solat tersebut dan melanjutkan solat sendirian. Orang-orangpun berkata: “Engkau munafik”? Ia menjawab: “Tidak! Demi Allah, aku akan adukan kepada Rasulullah.” Mereka datang dan mengadukannya kepada Nabi. Berkata si pemuda: “Ya Rasulullah, kami adalah orang yang bekerja seharian, sesungguhnya Mu’adz shalat isya bersama engkau, setelah itu ia mengimami kami dan membaca surat al-Baqarah padahal kami memmerlukan waktu istirahat”. Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam kemudian berpaling kepada Mu’adz seraya berkata:
"Ya Mu’adz, apakah kamu mau jadi tukang fitnah?! (Jika engkau mengimami) bacalah ini dan itu! (HR Bukhari dan Muslim)

Peristiwa di atas merupakan teguran keras dari Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Apalagi bagi Mu'az bin Jabal yang terkenal mempunyai banyak keutamaan dan merupakan orang kepercayaan Rasulullah. Sehingga perkataan Rasulullah yang keras itu menusuk dalam sanubarinya, dan kemudian itu membawa kepada kesedaran atas kekeliruan yang dia perbuat. Muaz memang telah memberikan persaksian bagi kita bahawa beliau memang ikhlas dalam beramal yang meletakkan dirinya pada keadaan yang diredhai oleh Allah ta'ala.

Inilah sifat keperibadian yang ditunjukkan oleh Rasulullah di dalam berdakwah, kadang kala beliau bersifat lembut dan kadang kala bersifat tegas berdasarkan situasi dan keaadaan seseorang itu. Sifat keperibadian beliau inilah yang menarik ramai umat manusia untuk sama-sama menerima dan memikul tanggungjawab Risalah suci ini untuk menyebarkan ke setiap sudut yang ada. Oleh itu di dalam berdakwah harus ada sifat keperibadian Rasulullah sallahua'laihiwassalam agar berhikmah dalam berdakwah berdasarkan keaadaan,situasi dan orang yang hendak didakwahi itu.
wassalam

SISMA:Kerajaan harus tolak program perintis jarum,kondom percuma!

Image hosted by Photobucket.com

kerajaaan harus menolak cadangan program perintis jarum dan kondom secara percuma tetapi sebaliknya mengutamakan langkah pencegahan dan menutup segala pintu yang mengarah kepada penagihan dadah dan maksiat.

Program perintis ini tidak akan membantu membendung gejala penagihan dadah dan juga amalan seks bebas yang berlaku di negara ini. Sebaliknya ia mengundangkan lagi peningkatan jumlah penagih dadah dan juga pengamal seks secara rambang. Walaupun program ini dikatakan dapat mengurangkan bilangan peskait HIV di negara ini namun sebaliknya akan menambahkan lagi bilangan mereka yang terjebak ke dalam penagihan najis dadah dan juga amalan seks bebas.

Lebih berat lagi apabila kos bagi menjalankan program perintis ini ditanggung sepenuhnya oleh dana rakyat (public funds) seperti pembayaran cukai pendapatan dan pelbagai bentuk cukai lain. Ini bermakna program perintis ini ditanggung sepenuhnya oleh rakyat di negara ini.Kaedah ini seterusnya menggalakkan gejala maksiat dan penzinaan dikalangan penagih dadah dan juga mereka yang mengamalkan seks secara rambang.Walaupun dikatakan bahawa pengedaran kondom secara percuma kepada penagih dadah kononya telah berjaya dibeberapa buah negara namun ianya bertentangan dengan budaya dan masyarakat di negara ini. Apatah lagi kerajaan sedang rancak melaksanakan Islam hadhari secara menyeluruh. Ini kerana kes yang berlaku negara-negara tersebut adalah disebabkan oleh berlakunya seks bebas secara rambang. Oleh itu kami berpendirian bahawa program perintis yang dicadangkan oleh pihak kementerian kesihatan ini harus dikaji secara mendalam dengan mengambil kira pendapat-pendapat mereka yang tereaksi dengan isu ini, terutamanya para alim ulama di negara ini.

wallahua'lam

Siswazah Muda Abim