Thursday, May 25, 2006

Institusi Ulama, Mufti Terus Diperlekehkan

Betapa sedih dan malunya apabila mendengar slogan-slogan menyatakan bahawa negara kita (Malaysia) merupakan negara islam contoh yang harus menjadi ikutan negara-negara islam yang lain. Sedangkan tidak ada daya usaha untuk mempertingkatkan institusi-institusi ulama dan mufti untuk sama-sama menyumbang ke arah pembentukan masyarakat yang bertamadun islam yang tulen. Bahkan dapat dilihat institusi ini terus diperlekehkan-lekehkan. Saranan-saranan bahkan boleh dikategorikan sebagai fatwa terus tidak diendahkan oleh mana-mana pihak yang bertanggungjawab.

Sebagai contoh dapat dilihat 2 tahun dahulu mufti perak telah mengharamkan konsert sure heboh yang dianjurkan oleh satu saluran tv swasta kerana boleh melalaikan mereka yang hadir menyaksikan konsert tersebut. Namun adakah fatwa ini diambil sebagai iktibar? tidak dan tidak sama sekali. Bahkan ianya terus dianjurkan lagi tanpa ada kekesalan dan pengawalan daripada mana-mana pihak yang bertanggungjawab. Pada kali ini nama sureheboh ditukar kepada jomheboh. Ingatkan programnya juga akan ditukar ke arah lebih baik, namun ianya masih tetap sama malah makin lalai dan melalaikan. Hari ini sekali lagi mufti yang sama mengeluarkan fatwa bahawa ianya haram walaupun ditukar namanya kerana melalaikan penontonnya. Kita pasti bahawa fatwa ini juga akan terus tidak diendahkan bahkan tidak akan dipandang langsung.

Hari ini sekali lagi masyarakat yang kononnya bercita-cita membentuk tamadun islam hadhari dijamukan dengan pelbagai bentuk hiburan. Ditambah lagi penganjuran satu lagi konsert lalai iaitu 'pesta hurra" yang kononnya meraikan kedatangan "bala dunia" iaitu world cup. Bukan itu saja, masyarakat ini juga akan mengalami satu demam yang amat disukai iaitu konsert "Akademi Fantasia' yang akan berlangsung tidak lama lagi. Bahkan banyak lagi bentuk hiburan yang akan dinikmati oleh masyarakat yang bercita-citakan tamadun islam hadhari ini tanpa diendahkan langsung saranan yang dikeluarkan oleh seorang mufti pun.

Di dalam negara yang bercita-citakan ke arah pembentukan tamadun islam hadhari tidak sewajarnya perkara ini berlaku. Seharusnya institusi ini harus diberikan kuasa yang sama untuk menyumbang bakti di dalam pembentukan masyarakat islam yang tulen, tetapi kenapa perkara sebaliknya berlaku. Pihak pemerintah seharusnya meningkatkan taraf dan diberikan peluang kepada institusi ini untuk sama-sama memberi sumbangan terhadap pemerintahan negara bukan sekadar diberi ruang dalam ruang lingkup yang kecil semata-mata. Rugi dan amat merugikan sekiranya institusi ini terus diperkecilkan sedangkan kita hebat melaungkan slogan negara ini merupakan negara islam contoh kepada negar islam yang lain. Tidak malu kah kita?

Monday, May 22, 2006

Teguh pada Ahlusunnah wal Jama'ah

Segala puji bagi Allah ta'ala yang memberi petunjuk dan hidayah serta menunjuk jalan cahaya islam yang benar. Kita bermohon kepada-Nya agar terus memberikan hidayah dan petunjuk hingga akhir hayat dan jauhi segala kesesatan. Selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad sallahua'laihiwassalam yang di utuskan membawa rahmat bagi sekalian alam. Wa ba'du.

Melihatkan pelbagai bentuk penyelewengan yang menyerang umat Islam sekarang ini telah mengetarkan jiwa-jiwa para dai’e untuk bekerja keras bagi memikirkan jalan terbaik untuk mengatasinya. Tidak cukup dengan serangan berbentuk fizikal yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam, umat Islam juga turut di serang dari segi akidahnya juga. Segala bentuk penyelewengan akidah yang dilakukan oleh dajjal-dajjal untuk menyesatkan umat Islam daripada memahami ajaran Islam yang sebenar yang di bawa oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam dan di sambung oleh para sahabat beliau Radiyallahu a'nhum sudah dapat dilihat di mana-mana.

Maka sudah pastilah ianya akan menyebabkan umat Islam terpaksa membentengkan diri dengan bentengan yang kuat agar dapat menepis segala bentuk serangan yang ada. Kita bermohon pada Allah ta’ala agar diberikan jalan petunjuk sehingga akhir hayat, seperti mana Firman-Nya, "Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepada-Nya, dan janganlah sekali-kali kamu mati kecuali dalam keadaan Islam". (Ali-Imran: 102). Begitu juga kita bermohon agar dijauhi segala bentuk kesesatan setelah menerima hidayah-Nya, Firman Allah ta'ala, "Ya Allah, janganlah engkau palingkan hati-hati kami setelah engkau memberi kami hidayah". (Ali Imran: 8).

Maka sudah pastilah umat Islam diseru agar kembali kepada prinsip-prinsip akidah ahlusunnah wal jama'ah yang dijamin oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam agar tidak terpesong dari jalan kesesatan, sepertimana yang diterangkan oleh Rasulullah kepada para sahabat di dalam sebuah hadis, sabda Rasulullah "Telah berpecah kaum Yahudi menjadi tujuh puluh satu golongan, dan telah berpecah kaum Nasara menjadi tujuh puluh dua golongan, sedang umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan, semuanya akan masuk neraka kecuali satu. Maka kami (sahabat) pun bertanya, siapakah yang satu itu ya Rasulullah ..? , beliau menjawab: iaitu barangsiapa yang berada pada apa-apa yang aku dan para sahabatku jalani hari ini". (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi 5/2641 dan Al-Hakim di dalam Mustadraknya I/128-129)

Peringatan yang diberikan oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam di dalam hadis di atas tersebut agar berpegang teguh kepada ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah sallahu'alaihiwassalam dan dilalui oleh para sahabat baginda sudah pasti menjamin jalan yang selamat yang jauh dari segala bentuk kesesatan. Inilah yang yang telah digariskan oleh para ulama Ahlusunnah wal Jama'ah yang menyeru kepada umat Islam untuk berpegang teguh dengan ajaran yang mengikuti ajaran Rasulullah shallalllahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabatnya baik dalam hal keyakinan, amalan mahupun ucapan.

Kita juga haruslah bersatu di atas Al-Quran dan Assunnah kerana ianya merupakan perintah Allah ta'ala dan Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Firman Allah ta'ala, "Dan berpegang teguhlah dengan tali Allah seluruhnya dan jangan kalian berpecah belah ...” surah Ali Imran ayat 103. Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Aku tinggalkan sesuatu untuk kalian. Bila kalian berpegang teguh dengannya maka kalian tidak akan tersesat selamanya, yaitu Kitabullah dan Sunnahku” (HR Imam Malik). Maka di dalam memahami Al-Quran dan As-sunnah kita juga harus memahami dengan pemahaman Salaful Ummah.

Untuk memahami pemahaman Salaful Ummah ini maka hendaklah kita merujuk ulama-ulama yang berpegang dengan prinsip ahlu sunnah wal jama'ah yang berdiri di atas Kitabullah dan Sunnah Rasulullah sallahu 'alaihi wassalam, dan juga pemahaman para sahabat radiyallahu ''anhum. Sepertimana sabda rasulullah sallahu 'alaihi wassalam “Sesungguhnya barang siapa yang masih hidup sepeninggalku nanti, ia akan melihat perbezaan prinsip yang banyak sekali, untuk itu wajib bagi kalian mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa Arasyidin yang mendapat petunjuk, peganglah erat-erat dan gigitlah dengan gigi geraham dan jauhilah perkara baru dalam agama, kerana setiap perkara baru dalam agama itu bid’ah dan setiap bidah itu sesat.” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi). Inilah prinsip persatuan umat yang harus dijadikan sebagai pegangan.

Oleh itu, hendak kita dan umat Islam keseluruhan mengoreksi diri kembali. Bentengilah diri dengan benteng yang menjamin keselamatan di dunia dan akhirat. Jauhilah dan banteraslah segala bentuk ajaran yang membawa kepada kesesatan. Kembalilah merujuk kepada Al-Quran dan As-sunnah dengan pemahaman yang sebenar dengan merujuk kepada para ulama yang berpegang teguh dengan prinsip yang dinyatakan tadi. Kita berdoa pada Allah ta'ala agar diberikan petunjuk dan hidayah agar dapat kita kembali kepada -Nya dengan berada pada jalan yang diredhai-Nya. wallahua'lam.

Friday, May 19, 2006

Poster Menarik Dan Tertarik

Ana terjumpa satu poster yang agak menarik di dalam beberapa web yang menulis mengenai penubuhan suruhanjaya antara agama (IFC). Nampaknya isu perkataan "bodoh" yang dikeluarkan oleh menteri berkenaan terhadap demonstrasi membantah penubuhan IFC mengundang kemarahan umat islam yang tidak mahu IFC terus ditubuhkan. Penubuhan IFC akan menyebabkan kedudukan syariat islam akan tergugat apabila ia dibenarkan campurtangan oleh orang bukan islam. Sesungguhnya umat islam di Malaysia ini harus bangkit bagi membantah penubuhan IFC yang akan mengugat kedudukan islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Tuesday, May 16, 2006

Sahut Kempen Bantah IFC!

Umat Islam Dituntut Bantah IFC (Sumber dari: al-qayyim.net)

IFC yang nama asalnya ialah IRC - Inter Religious Council (IRC) adalah sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: Agama Islam) akibat desakan penganut agama lain. Badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit. IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan-aduan berkaitan dengan agama.

Wajib ke atas umat Islam menentang dan mendesak supaya dibatalkan penubuhan IFC. Umat Islam diseru supaya bersatu untuk menentang penubuhan IFC, yang jelas bertentangan dengan aqidah Islam. Wajib ke atas umat Islam berusaha membantah dan mendesak dibatalkan penubuhan IFC ini dengan segala cara yang dibenarkan oleh undang-undang.

Bersetuju dengan penubuhan IFC dalam apa cara sekalipun adalah suatu perbuatan yang JELAS PENGHARAMANNYA.
Wassalam.

Monday, May 15, 2006

Kumpulan Tubuh IFC Makin Berani!

Nampaknya isu penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) belum reda. Malah mereka dilihat semakin berani mencabar kewibawaan umat islam dengan terus menganjurkan program ke arah penubuhan badan tersebut. Menurut sumber dari harakahdaily semalam satu demonstrasi bantahan dilakukan secara aman bagi mendesak pihak-pihak yang terlibat agar memberhentikan niat mereka untuk menubuhkan suruhanjaya tersebut. Antara laporan tersebut ialah;

GEORGETOWN, 14 Mei (Hrkh)
- Bantahan aman selama dua jam bermula 8.45 pagi semalam yang diketuai bersama oleh Pengerusi Badan Anti IFC (Badai) Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Hafiz Nordin dan Presiden Teras Keupayaan Melayu (Teras), Haji Azmi Abdul Hamid akhirnya berjaya membatalkan majlis mendapatkan tandatangan menyokong Suruhanjaya Antara Agama oleh Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Aliran Kesedaran Negara (Aliran).

Program tersebut yang dijangkakan bermula jam 9.00 pagi terpaksa ditangguhkan ke jam 9.40 pagi ekoran mendapat nasihat daripada pasukan polis yang tidak mahu suasana tegang menyelubungi perkarangan hotel berkenaan.
Kira-kira seribu umat Islam berkumpul sejak pukul 7.30 pagi di hadapan Hotel Cititel untuk mengatakan bantahan terbuka ekoran tindakan Aliran mengadakan program yang mencabar sensitiviti umat Islam sejagat.

Antara ahli panel forum terbuka bertajuk 'Federal Constitutions Protection For All' itu ialah Executive Director Awam, Honey Tan Lay Ban; Presiden Aliran, P.Ramakrishnan; Profesor Undang-undang Univesiti Institut Teknologi Malaysia (UiTM), Prof Shad Saleem Faruqi; Lawyer On Constitutional Matters, Malik Imtiaz dan Ahli Parlimen Kota Bahru, Zaid Ibrahim.

Pihak polis beberapa kali terpaksa turun naik lif untuk menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah yang melibatkan maruah masyarakat Islam sejak kebelakangan ini.
Tambahan lagi pihak Aliran cuba meminta polis memberikan masa untuk mereka melaksanakan tuntutan rakyat berbilang bangsa terhadap isu yang menyentuh peristiwa M.Morthy, Nyonya Tahir dan Shamala.

Manakala masyarakat Islam yang sedang berdemontrasi mendesak supaya program itu dibatalkan atau membenarkan 20 orang wakil naik ke tingkat tiga bagi mencari penyelesaian.

Namun penganjur berjaya juga mengadakan program kira-kira sejam bilamana tiga ahli panel iaitu, Honey Tan Lay Ban, P.Ramakrishnan dan Malik Imtias berhujah.
Belum sempat pun Zaid Ibrahim memulakan ucapan pihak polis mengarahkan agar program itu dihentikan serta merta.

Apabila mendapat tahu program tersebut dihentikan pada pukul 10.20 pagi semua umat Islam yang setia menanti keputusan melaungkan 'Allahu Akhbar' dengan diikuti doa sebagai tanda syukur kerana berjaya memberhentikan majlis yang mencabar kewibawaan setiap individu umat Islam.
Sebelum itu, kehadiran 200 anggota pasukan polis dan Pasukan Gerak Am (PGA) menambahkan ketegangan apabila mereka mendesak umat Islam yang berkumpul untuk bersurai kerana menyertai perhimpunan haram tetapi akhirnya bertindak bijak dengan membenarkannya sehingga proses perundingan selesai.

Kebanyakan peserta forum pulang hampa kerana tidak sempat mendengar hujah dari ke semua ahli panel serta mengambil peluang dalam sesi soal jawab.
Tetapi, bagi peserta yang terlibat dengan demonstrasi merasakan satu kemenangan besar kerana berjaya menghentikan majlis yang julung kali diadakan di negeri ini.

Wednesday, May 03, 2006

Perjuangan Bahasa Harus Disesuaikan!

Saya tertarik apabila kita memperkatakan soal perjuangan memartabatkan bahasa, apatah lagi bahasa ibunda kita iaitu bahasa Melayu. Ianya merupakan isu yang sensitif sebagai bangsa yang mempunyai semangat mempertahankan bahasa sendiri. Bahkan ianya bukan menjadi isu sekolompok sahaja tetapi menjadi isu nasional. Badan bukan kerajaan (NGO), badan-badan kerajaan mahupun badan gerakan-gerakan pelajar serius memperkatakan perlunya memartabatkan bahasa ibunda kita. Saya juga sering kali mendengar apabila menghadiri beberapa muktamar gerakan pelajar, gegaran perjuangan memartabatkan bahasa ini begitu menghangatkan suasana.

Saya juga apabila ditanyakan tentang perjuangan bahasa ini bersetuju perlunya kita perjuangkan demi melihat bahasa kita bersih daripada unsur-unsur yang boleh merosakkan bahasa. Namun, saya juga ingin memberi satu pandangan dari sudut yang lain yang mana memungkinkan kita yang terlibat di dalam "harakah dakwah" mengambil satu pandangan yang sedikit berbeza. Pertamanya, saya bukan tidak bersetuju perlunya kita menaikkan perjuangan memartabatkan bahasa. ianya penting, namun sebagai golongan yang terlibat dalam gerakan misi dakwah kita harus menyesuaikannya. Di sini saya ingin memperkatakan soal perjuangan bahasa dalam konteks "harakah dakwah" ataupun dalam konteks menyeru orang lain ke arah kebaikan ( amar ma'ruf)

Saya dapat melihat kita yang terlibat di dalam gerakan dakwah seolah-olah terlalu menjadikan isu ini sebagai satu perkara yang perlu kita dahulukan (aula). Sehinggakan dalam segala aspek kita harus menjaga bahasa yang ingin digunakan itu agar tidak bercampur baur dengan bahasa2 lain. Memang betul ianya merupakan satu langkah ke arah memartabatkan bahasa, tetapi sehingga kita "memayahkan" atau menyukarkan kita untuk berinteraksi dengan "mudah" dan "senang" untuk difahami.

Di dalam kontes dakwah, kita harus menggunakan bahasa yang senang difahami oleh mad'u kita. Walaupun bahasa yang kita gunakan itu berbaur "rojak" atau bercampur baur dengan bahasa lain ianya lebih baik sekiranya ia senang untuk difahami oleh mad'u tersebut. Kalau kita terlalu untuk menjaga penggunaan bahasa sehingga menyukarkan oleh orang lain untuk faham, adakah isi yang disampaikan itu akan dapat diterima dengan baik? saya mempertikaikan kerana dapat dilihat kita yang terlalu menjaga penggunaan bahasa ini menimbulkan satu ruang yang agak sukar untuk difahami sama ada dari segi penyampaian mahupun penulisan. Ini tidak bermakna bahasa melayu merupakan bahasa yang sukar, tetapi penggunaan gaya bahasa tersebut yang sedikit menyukarkan untuk "terus" difahami.

Kadangkala juga kerana terlampau inginkan mengindahkan bahasa yang digunakan kita menyebabkan para pendengar mahupun pembaca mengambil masa yang berjela-jela untuk difahami bahkan juga terpaksa diulang-ulangkan. Apa salahnya kalau kita mencampurkan dengan bahasa lain kalau ianya senang untuk difahami? apa salahnya kalau kita mengunakan bahasa "rojak" kalau ianya senang untuk difahami oleh mad'u? bagi saya ianya tidak menjadi satu kesalahan, kerana yang pentingnya ialah isi kandungan penyampaian tersebut. Kita juga dapat melihatkan suasana sekarang orang ramai banyak menggunakan bahasa interaksi yang mudah untuk difahami. Oleh itu apa salahnya kalau kita menyampaikan sesuatu itu dengan bahasa interaksi yang juga mudah difahami oleh orang ramai, walaupun ada sedikit bercampur dengan bahasa lain.

Sesungguhnya bukan niat saya untuk memperlekehkan perjuangan bahasa ini. bahkan saya berdiri teguh dibelakang orang yang memperjuangkan bahasa. Tetapi seperti saya perkatakan tadi, di dalam konteks dakwah, kita gunalah perkataan mahupun penyampaian yang mudah untuk difahami. Ianya lebih bermakna untuk setiap ilmu yang disampaikan itu cepat dan mudah untuk ditangkap oleh orang yang mendengarnya. Itulah yang terbaik dalam konteks menyeru ke arah kebaikan (ma'ruf).

wallahua'lam