Monday, November 24, 2008

Haram PENGKID dan haram NYAH/BAPUK

Beberapa minggu lepas Majlis Fatwa mengeluarkan fatwa haramnya PENGKID. Sepertimana dikatahui umum PENGKID merupakan istilah golongan wanita yang menyerupai lelaki. Tanpa perlu melalui mesyuaratkan khas oleh Majlis Fatwa pun, orang ramai pelbagai peringkat tahap pendidikan agama dapat mengetahui hukumnya adalah haram di sisi agama. Bahkan saya berkemungkinan tiada agama di dunia ini yang membolehkan kaum wanita berubah bentuk menjadi lelaki.

Setelah fatwa ini dikeluarkan, terdapat beberapa NGO bukan Islam yang cuba untuk mempertikaikan fatwa haram PENGKID ini sepertimana dilaporkan di dalam media-media. Saya tidak pasti apakah yang cuba dipertikaikan perkara-perkara yang terkandung di dalam fatwa tersebut. Adakah mereka mempertahankan PENGKID? adakah agama yang dianuti mereka membenarkan PENGKID? sehingga mempertikaikan perkara yang terkandung di dalam hukum syariat Islam yang tidak ditujukan kepada meraka. Ataupun mereka berjuang di atas nama perjuangan hak asasi? hak asasi apa yang diperjuangkan sehingga mereka tidak menyedari kesan yang negatif terhadap masyarakat sekiranya PENGKID ini dibenarkan atas nama hak asasi? maka suatu hari nanti tidak mengenali mana lelaki tulen dengan lelaki "celup".

Namun yang utama diperkatakan di sini adalah masyarakat harus tahu dan menyedari bahawa bukan sahaja wanita yang menyerupai lelaki adalah haram tetapi lelaki yang menyerupai wanita juga diharam sepertimana terkandung di dalam hadis Bukhari iaitu Rasulullah sallahu'alaihi wassalam melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki (Riwayat al-Bukhari). Ini kerana barah penyakit yang juga besar melanda masyarakat kita sekarang adalah munculnya golongan lelaki yang menyerupai wanita.

Masyarakat harus sedar perkara ini, kerana golongan-golongan kelihatan berleluasa di dalam masyarakat dan juga sudah ditonjolkan di dalam media-media.Ianya seolah-olah sudah mendapat tempat dan lesen untuk dibenarkan di dalam masyarakat. Oleh itu kita harus mengetahui bahawa dua golongan ini iaitu wanita menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai wanita adalah dilaknat oleh Rasulullah sallahualaihiwassalam.

Sunday, November 23, 2008

Ketawa Ayah Pin: JHEAT!!?? POLIS!!??

"Ketika pengharaman ajaran yang di bawa oleh Ayah Pin pada tahun 2005, bukankah Ayah Pin telah diburu oleh pihak berkuasa? tetapi tidak dapat ditahan kerana Ayah Pin berjaya menghilangkan diri sehingga pihak berkuasa pun gagal menjejaknya.Sekiranya pemburuan itu berlaku kemungkinan telah pun dikeluarkan arahan sama ada perintah daripada Mahkamah ataupun pihak berkuasa Agama kerana beliau menyebarkan ajaran sesat. Mengapa Polis tidak menggunakan arahan yang dikeluarkan pada waktu itu untuk menahan beliau, kerana beliau masih lagi dalam pemburuan pihak berkuasa? Kecuali kalau sebaliknya".

"Ha ha ha, aku power! aku power! Pejabat Agama ngan Polis pun tak leh wat apa ngan aku,haha!" Mungkin itulah ungkapan Ayah Pin yang terfikir dalam benak fikiran saya melihatkan isu yang berlaku kepada si Ayah Pin ini. Tidak diketahui apakah situasi dan keadaan sebenar yang berlaku antara Polis dan JHEAT ini. Tapi dari kaca mata kasarnya, mengikut pada laporan akhbar Ayah Pin tidak dapat ditahan setelah terdapat maklumat yang beliau kembali ke Besut kerana Polis mendapat arahan supaya beliau tidak ditahan daripada pihak JHEAT.

Isu yang berlaku hampir empat tahun dahulu. Ayah Pin yang dikatakan hilang ke mana, tiba-tiba dikatakan membuat "come back" pada beberapa minggu yang lalu. Namun tidak diambil tindakan kerana ia dikatakan di luar bidang Polis dan tertakluk kepada Pihak JHEAT. Sehingga sekarang (ketika artikel ini ditulis) isu ini masih panas di dada akhbar tempatan sehingga melibatkan campurtangan Menteri Besar Terengganu. Apa yang berlaku melihatkan beberapa kelemahan dan mungkin "missunderstanding" antara beberapa pihak.

Namun, seingat saya ketika pengharaman ajaran yang di bawa oleh Ayah Pin pada tahun 2005, bukankah Ayah Pin telah diburu oleh pihak berkuasa ? tetapi tidak dapat ditahan kerana Ayah Pin berjaya menghilangkan diri sehingga pihak berkuasa pun gagal menjejaknya.Sekiranya pemburuan itu berlaku kemungkinan telah pun dikeluarkan arahan sama ada perintah daripada Mahkamah ataupun pihak berkuasa Agama kerana beliau menyebarkan ajaran sesat. Mengapa Polis tidak menggunakan arahan yang dikeluarkan pada waktu itu untuk menahan beliau, kerana beliau masih lagi dalam pemburuan pihak berkuasa? Kecuali kalau sebaliknya. Tetapi apabila beliau dikatakan telah pun beberapa kali kembali ke Besut sehingga pihak Polis telah pun mendapat maklumat tersebut, namun beliau juga masih tidak dapat ditahan kerana tidak mendapat arahan penahanan oleh pihak JHEAT.

Sesungguhnya isu ini (walaupun pada pendapat saya wujud missunderstanding antara mereka) tetapi sedikit sebanyak menunjukkan sedikit kelemahan sama ada di pihak Polis mahupun JHEAT. Usaha untuk membanteras ajaran penyelewengan akidah bukan hanya tertakluk kepada pihak tertentu sahaja, tetapi menjadi tanggungjawab kita bersama. Sekadar Pandangan.