Sunday, November 23, 2008

Ketawa Ayah Pin: JHEAT!!?? POLIS!!??

"Ketika pengharaman ajaran yang di bawa oleh Ayah Pin pada tahun 2005, bukankah Ayah Pin telah diburu oleh pihak berkuasa? tetapi tidak dapat ditahan kerana Ayah Pin berjaya menghilangkan diri sehingga pihak berkuasa pun gagal menjejaknya.Sekiranya pemburuan itu berlaku kemungkinan telah pun dikeluarkan arahan sama ada perintah daripada Mahkamah ataupun pihak berkuasa Agama kerana beliau menyebarkan ajaran sesat. Mengapa Polis tidak menggunakan arahan yang dikeluarkan pada waktu itu untuk menahan beliau, kerana beliau masih lagi dalam pemburuan pihak berkuasa? Kecuali kalau sebaliknya".

"Ha ha ha, aku power! aku power! Pejabat Agama ngan Polis pun tak leh wat apa ngan aku,haha!" Mungkin itulah ungkapan Ayah Pin yang terfikir dalam benak fikiran saya melihatkan isu yang berlaku kepada si Ayah Pin ini. Tidak diketahui apakah situasi dan keadaan sebenar yang berlaku antara Polis dan JHEAT ini. Tapi dari kaca mata kasarnya, mengikut pada laporan akhbar Ayah Pin tidak dapat ditahan setelah terdapat maklumat yang beliau kembali ke Besut kerana Polis mendapat arahan supaya beliau tidak ditahan daripada pihak JHEAT.

Isu yang berlaku hampir empat tahun dahulu. Ayah Pin yang dikatakan hilang ke mana, tiba-tiba dikatakan membuat "come back" pada beberapa minggu yang lalu. Namun tidak diambil tindakan kerana ia dikatakan di luar bidang Polis dan tertakluk kepada Pihak JHEAT. Sehingga sekarang (ketika artikel ini ditulis) isu ini masih panas di dada akhbar tempatan sehingga melibatkan campurtangan Menteri Besar Terengganu. Apa yang berlaku melihatkan beberapa kelemahan dan mungkin "missunderstanding" antara beberapa pihak.

Namun, seingat saya ketika pengharaman ajaran yang di bawa oleh Ayah Pin pada tahun 2005, bukankah Ayah Pin telah diburu oleh pihak berkuasa ? tetapi tidak dapat ditahan kerana Ayah Pin berjaya menghilangkan diri sehingga pihak berkuasa pun gagal menjejaknya.Sekiranya pemburuan itu berlaku kemungkinan telah pun dikeluarkan arahan sama ada perintah daripada Mahkamah ataupun pihak berkuasa Agama kerana beliau menyebarkan ajaran sesat. Mengapa Polis tidak menggunakan arahan yang dikeluarkan pada waktu itu untuk menahan beliau, kerana beliau masih lagi dalam pemburuan pihak berkuasa? Kecuali kalau sebaliknya. Tetapi apabila beliau dikatakan telah pun beberapa kali kembali ke Besut sehingga pihak Polis telah pun mendapat maklumat tersebut, namun beliau juga masih tidak dapat ditahan kerana tidak mendapat arahan penahanan oleh pihak JHEAT.

Sesungguhnya isu ini (walaupun pada pendapat saya wujud missunderstanding antara mereka) tetapi sedikit sebanyak menunjukkan sedikit kelemahan sama ada di pihak Polis mahupun JHEAT. Usaha untuk membanteras ajaran penyelewengan akidah bukan hanya tertakluk kepada pihak tertentu sahaja, tetapi menjadi tanggungjawab kita bersama. Sekadar Pandangan.


0 comments: