Monday, November 02, 2009

Kenyataan: Tindakan menahan Dr Asri tidak profesional

Tindakan pihak polis dan berkuasa agama Negeri Selangor menahan bekas Mufti Perlis adalah sikap tidak bertamadun dan profesional. Penahanan ini menyebabkan satu lagi polemik negatif berlaku dikalangan masyarakat yang cintakan ilmu. Penahanan yang dilakukan di atas dasar menyampaikan ilmu tanpa tauliah masih boleh dipertikaikan oleh masyarakat. Dr Asri merupakan lulusan Phd yang ditauliahkan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) dan beliau juga merupakan bekas Mufti kerajaan Negeri Perlis.

Pihak berkuasa agama Negeri Selangor seharusnya mengambil sikap yang telus dengan membuat keputusan yang tepat sebelum tindakan itu diambil. Mereka perlu mengambil pendekatan yang rasional dengan berbincang dengan Dr Asri terlebih dahulu sekiranya prosedur pertauliahan itu perlu dipenuhi. Alasan yang mengatakan ajaran Dr Asri menyebarkan fahaman yang boleh menyebabkan perpecahan dikalangan masyarakat juga masih boleh dipertikaikan dan kekaburan. Ini kerana masing-masing membawa hujah dan pihak berkuasa agama juga harus menyediakan hujah yang boleh menguatkan alasan mereka tersebut.

Dalam isu ini, Abim daerah Besut tidak mengambil sikap menyokong mana-mana pihak tanpa ada kebenaran tetapi mengambil pendekatan yang adil demi menegakkan keadilan dan kebenaran agar fahaman agama yang sebenar dapat dihayati oleh segenap lapisan masyarakat dan yang benar itu tetap benar.

Wallua'lam
Mohd Nor Zaiman b Che Mansor
(YDP Abim daerah Besut)

0 comments: