Monday, February 13, 2006

Umat Islam Harus Bertindak Bukan Sekadar Beretorika

"Tidak ada usaha yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin negara umat islam. Langkah "bacul" yang diambil oleh pemimpin-pemimpin ini hanyalah untuk menjaga kepentingan diri masing-masing. Seharusnya untuk mengubah suasana ini kita memerlukan pemimpin yang betul berjuang demi agama dan umat. "kebaculan " orientasi pertubuhan-pertubuhan kononnya membela umat islam dan islam itu sendiri harus dirobah.Perjuangan harus disertai dengan tindakan, sama juga bantahan ini harus disertai dengan gerak kerja yang strategik. "

Kes penghinaan ke atas Nabi Muhammad s.a.w masih belum reda, kesannya amat membahangkan suasana. Penghinaan yang strategik yang dilakukan oleh pihak musuh-musuh islam ini semakin melampau dan menjijikkan. Agenda kononnya mendokong hak kebebasan media dilaung-laungkan untuk menutup segala kebobrokan yang dilakukannya. Penghinaan demi penghinaan dilakukannya. Namun yang pasti ini bukanlah untuk pertama kalinya.


Image hosting by Photobucket
Umat Islam bangkit membantah penghinaan ke atas Nabi Muhammad s.a.w

Maka, bangkitlah umat islam dari seluruh perlosok dunia menunjukkan kemarahan yang amat sangat. penghinaan ini tidak boleh dikompromi langsung. Penghinaan ke atas Nabi Muhammad s.a.w begitu melampau dan menjijikkan yang dilakukan oleh musuh islam. Beraraklah umat islam dari seluruh pelosok dunia sambil melaung-laungkan slogan anti-Denmark, membantah ke atas penghinaan tersebut. Langkah memboikot setiap barangan dari Denmark malah juga barangan Amerika dan Yahudi merupakan langkah yang bijak namun seharusnya diimplementasikan dengan bersungguh-sungguh. Seluruh dunia islam harus menyahut langkah tersebut.

Namun, dengan tercetusnya isu yang "panas" ini masih belum mampu untuk membangkitkan semangat kesatuan dikalangan dunia umat islam. Langkah yang begitu "slow" yang dilakukan oleh pelbagai pertubuhan majoriti negara islam khususnya OIC begitu mengecewakan. Malah dapat kita lihat di dalam akhbar tempatan baru-baru ini kenyataan oleh negara pengerusi OIC itu sendiri bahawa mereka belum memikirkan lagi sama ada mahu atau tidak untuk memboikot barangan dari negara-negara tersebut. Yang dapat kita dengar hanyalah suara-suara bantahan mengutuk langkah penghinaan tersebut. Amat menyedihkan belum ada langkah yang drastik yang diambil sebaliknya hanya mengambil langkah "membantah" sambil menjaga kepentingan negara masing-masing. Amat menyedihkan.

Image hosting by Photobucket
Boikot barangan Denmark

Ini bukanlah isu yang pertama yang dilakukan oleh musuh-musuh islam, isu palestin, serangan ke atas negara-negara islam dan pelbagai lagi, hanyalah membangkitkan rasa kemarahan umat islam namun belum mampu untuk mengkerahkan tenaga-tenaga umat islam demi mengatasi isu ini. Tidak ada usaha yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin negara umat islam. Langkah "bacul" yang diambil oleh pemimpin-pemimpin ini hanyalah untuk menjaga kepentingan diri masing-masing.

Seharusnya untuk mengubah suasana ini kita memerlukan pemimpin yang betul berjuang demi agama dan umat. "kebaculan " orientasi pertubuhan-pertubuhan kononnya membela umat islam dan islam itu sendiri harus dirobah.Perjuangan harus disertai dengan tindakan, sama juga bantahan ini harus disertai dengan gerak kerja yang strategik. Umat islam harus bekerja untuk mengubah suasana ini bukan hanya beretorik semata-mata.