Tuesday, June 21, 2005

Dalil Perlu Berhikmah Dalam Berdakwah

Mohd Nor Zaiman Che Mansor

Risalah Islam telah diturunkan oleh Allah ta'ala di daat-saat manusia membutuhkan kepada hidayah dan petunjuk. Turunnya Risalah ini dikala kegersangan kehidupan yang jauh daripada norma-norma insani yang memerlukan garis panduan bagi melengkapkan atucara kehidupan yang sempurna. Diperturunkan seorang nabi dan rasul yang melengkapkan lagi kesempurnaan kepada tuntutan wahyu yang ingin dibawa untuk sekalian umat.Keperibadian Rasulullah sallahua'laihiwassalam yang mulia dan dipertontonkan kepada umat manusia membawa kepada martabat yang agung yang menyinari setiap genap sudut kepada Risalah yang suci ini.Kesabaran dan kelembutan adalah salah satu dari sekian akhlaq mulia Rasulullah sallahua'laihiwassalam, bahkan terhadap mereka yang pernak menyakiti dirinya sekalipun.

Seperti terjadi pada kisah datangnya Malakul Jibal (malaikat penjaga gunung uhud) kepada beliau sekembali beliau dari Thoif yang penduduknya menolak dakwah beliau, mencacinya bahkan menyakitinya. Malakul Jibal mengatakan: “Ya Rasulullah, sesungguhnya Allah telah mendengar ucapan mereka terhadapmu, dan aku adalah Malakul Jibal yang diutus Allah kepadamu untuk mentaati segala apa yang engkau perintahkan. Apa yang engkau kehendaki? Jika engkau mahu, nescaya akan kuratakan negeri mereka dengan tanah”. Apa jawapan Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam :
"Tidak, bahkan aku berharap dari keturunan mereka akan muncul orang yang beribadah kepada Allah yang tidak menyekutukannya".

Begitulah tingginya kesabaran yang ditunjukkan oleh Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Pada suatu hari, saat Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam dan para shahabatnya sedang berada di masjid, tiba-tiba datang seorang Arab Gunung (Badui) kencing pada salah satu bahagian masjid. Melihat kelakuan badui ini para sahabat marah, bahkan ada sebagiannya yang hendak menarik dan menghajarnya.“Mah! Mah!”, kata para sahabat mengherdik si Badui agar tidak kencing di sana, namun tidaklah demikian dengan Rasulullah. Beliau melarang para sahabatnya berbuat kasar kepada si Badui ini. “Biarkan! Biarkan!” kata Nabi. Setelah ‘buang hajat’nya selesai, dipanggilah orang itu. Dengan lemah lembut Nabi katakan kepadanya: “Ini adalah Masjid, bukan tempat kencing dan buang kotoran. Sesungguhnya tempat ini untuk zikrullah, solat dan membaca al Quran”. Nabi kemudian menyuruh seseorang untuk menuangkan air pada bekas kencing orang tersebut.

Apa reaksi Arab Gunung menyaksikan kelembutan Nabi terhadap dirinya, berbeza dengan para sahabat yang nampak begitu geram, dia kagum dan berdo’a: “Ya Allah rahmatilah aku dan Muhammad dan jangan rahmati seorang pun selain kami berdua”. Dasar memang Badui! Kemudian Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam mengingatkan orang ini dengan kelembutan. “Kenapa engkau menyempitkan sesuatu yang luas? Bukankah rahmat Allah itu luas?”. Demikianlah Imam Bukhari dan Muslim menukilkan peristiwa itu dari Sahabat Anas bin Malik.

Pada peristiwa lain disebutkan dalam suatu riwayat dari Muawiyah bin al-Hakam as-Sulami, “Aku dan para sahabat solat bersama Rasulullah. Tiba-tiba ada seseorang dari jamaah yang bersin. Lantas kukatakan: “Yarhamukallah!” Maka kudapati semua mata mengarahkan pandangannya padaku. Kukatakan: ”Ada apa dengan kalian ini”? Ketika mereka melihatku berbicara dalam solat, mereka memukulkan tangannya pada paha-paha mereka (sebagai isyarat untuk diam). Tatkala mereka nampak diam tanpa bicara, maka aku pun diam. Setelah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam selesai solat, maka kudapati tak ada seorang pengajarpun yang lebih baik daripada beliau. Ayah ibuku sebagai jaminan, beliau tidak mengherdik, memukul atau mencelaku. Bahkan dengan sabar beliau katakan: “Kita sedang solat, padanya tidak boleh ada perkataan manusia. Sesungguhnya dalam sholat hanyalah untuk bertasbih, bertakbir dan bacaan al-Qur’an”.(Diriwayatkan oleh Muslim dalam shahihnya).

Sungguhpun demikian, bukan bermakna Rasulullah sallahua'laihiwassalam tidak pernah menunjukkan sikap tegas dan marah. Kadang-kala beliau pun bersikap tegas kepada para sahabatnya. Kadang kala seseorang itu perlu ditunjukkan dengan sifat lemah lembut kerana ia orang awam yang masih belum mengerti tentang hukum dan aturan agama sepertimana si badui tadi,atau mungkin baru memeluk islam. Namun kadang kala seseorang itu perli disikapi dengan sifat tegas bagi menasihatinya yang mungkin pada dirinya mempunyai keikhlasan dalam mencari kebenaran di dalam agama ini.

Sepertimana hadis yang dikisahkan oleh Jabir Radiyallahu ‘anhu bahwa Mu’az bin Jabal solat Isyak bersama Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam. Setelah itu ia pulang ke kaumnya dan mengimami solat di sana. Ia pada rakaat pertama membaca surat al-Baqarah. Kemudian seseorang keluar dari solat tersebut dan melanjutkan solat sendirian. Orang-orangpun berkata: “Engkau munafik”? Ia menjawab: “Tidak! Demi Allah, aku akan adukan kepada Rasulullah.” Mereka datang dan mengadukannya kepada Nabi. Berkata si pemuda: “Ya Rasulullah, kami adalah orang yang bekerja seharian, sesungguhnya Mu’adz shalat isya bersama engkau, setelah itu ia mengimami kami dan membaca surat al-Baqarah padahal kami memmerlukan waktu istirahat”. Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam kemudian berpaling kepada Mu’adz seraya berkata:
"Ya Mu’adz, apakah kamu mau jadi tukang fitnah?! (Jika engkau mengimami) bacalah ini dan itu! (HR Bukhari dan Muslim)

Peristiwa di atas merupakan teguran keras dari Rasulullah sallahua'laihiwassalam. Apalagi bagi Mu'az bin Jabal yang terkenal mempunyai banyak keutamaan dan merupakan orang kepercayaan Rasulullah. Sehingga perkataan Rasulullah yang keras itu menusuk dalam sanubarinya, dan kemudian itu membawa kepada kesedaran atas kekeliruan yang dia perbuat. Muaz memang telah memberikan persaksian bagi kita bahawa beliau memang ikhlas dalam beramal yang meletakkan dirinya pada keadaan yang diredhai oleh Allah ta'ala.

Inilah sifat keperibadian yang ditunjukkan oleh Rasulullah di dalam berdakwah, kadang kala beliau bersifat lembut dan kadang kala bersifat tegas berdasarkan situasi dan keaadaan seseorang itu. Sifat keperibadian beliau inilah yang menarik ramai umat manusia untuk sama-sama menerima dan memikul tanggungjawab Risalah suci ini untuk menyebarkan ke setiap sudut yang ada. Oleh itu di dalam berdakwah harus ada sifat keperibadian Rasulullah sallahua'laihiwassalam agar berhikmah dalam berdakwah berdasarkan keaadaan,situasi dan orang yang hendak didakwahi itu.
wassalam

1 comments:

Anonymous said...

What a great site » » »