Tuesday, June 07, 2005

Isu salah laku moral: peranan mahasiswa!

assalamua'laikum..................
Baru2 ini masyarakat kita telah digemparkan dengan satu tuntutan oleh satu pihak supaya dihapuskan undang2 yg berkaitan dengan pencegahan maksiat yg berlaku dikalangan muda-mudi skrag. pihak ini telah didokong oleh beberapa persatuan yg dikatakan memperjuangkan hak2 individu dengan melabelkan diri salah satu dari gerakan islam.mereka kononnya mengatakan bahawa mereka memperjuangkan islam yg moderate dengan juga cuba memperjuangkan hak2 wanita di dalam islam.
halatuju gerakan ini adalah untuk membebaskan umat islam daripada memahami islam dengan cara lama dengan memperjuangkan islam mengikut tafsiran yg baru.mereka memperjuangkan bahawa sebagai umat islam iman hanyalah terletak didalam hati dan membenarkan dengan lidah dan tidak sangkut paut langsung dengan amal, ini membolehkan umaat islam bebas melakukaan apa sahaja kerana ia adalah hak kerana iman tak ada kena mengena dengan amal.
apa yang jelas setelah berlakunya isu penangkapan segolongan remaja yang berada di tempat hiburan oleh pihak JAWI baru2 ini dan mereka ini dilepaskan tanpaa ada sebaraang dakwaan (ditarik balik oleh JAWI) golongan ini emakin berani menuntut hak supaaya dihapuskan undang2 pencegahan maksiat.
apa yg jelas juga golongan ini cukup berbahaya kepada umaat islam,golongan ini cuba menyesatkaan umat islam daripada memahami ajaran islam yg sebenar dan harus ditentang habis-habisan.... dan alhamdulillaah baru2 ini telah diadakan satu simposium mengenai salah laku moral dan pencegahan yang dianjurkan oleh ABIM dan ngo's islam yg lain demi menyataakaan hak dan kebenaran. antara salah satu hasil perbincangaan dalam simposium ini adalah untuk mendesak pihak pemerintah supaya mengekalkan undang2 pencegahan salah laku moral di kalangan masyarakat ini serta menguatkuasakan dengan secara menyeluruh dan tidak melayani tuntutan yg dibuat oleh pihak yang bercelaaru akan kefahaman islamnya.
namun kita masih lagi menunggu beberapa pihak sama ada pihak ngo mahupun gerakan2 mahasiswa supaya dapat bekerjasama dengan kami serta menegakkan pendirian masing2 akan isu ini, inikkerana isu ini bukan isu individu tetapi merupakan isu ummaah keseluruhannya
ayuh mahasiswa sekalian kita sama2 mengembeling tenaga bersama2 menegakkan kebenaran demi mempertahankaan islam yang suci ini insyaAllah....
wallahua'lam....


zaiman albesuty

0 comments: