Thursday, July 14, 2005

Hiburan Melampau: Kebimbangan Terhadap Generasi Muda

Image hosted by Photobucket.com

Antara program kegemaran anak muda masa kini

Ramai yang menyatakan bahawa hiburan tidak salah di sisi islam. Dan memang kita akui bahawa islam bukan anti kepada hiburan kalau kena caranya.Tetapi apakah hiburan yang ada sekarang ini mengikuti cara yang dibenarkan dalam islam.Kita menyatakan bahawa hiburan yang ada sekarang ini terlalu melampau.

Kebimbangan kita terhadap anak-anak muda sekarang ini begitu meruncing gara-gara hiburan ini. Bahkan ianya bukan sahaja menular dikalangan anak-anak muda sahaja tetapi turut terlibat juga bapa dan ibu kepada anak-anak muda ini.Kalau dahulu ibu bapa bangga terhadap anaknya apabila keluar daripada institusi pengajian tinggi,tetapi sekarang ini mereka terlalu bangga apabila anak-anak mereka keluar sebagai penyanyi mahupun penghibur diluar sana.Tengok sahaja realiti yang ada sekarang ini,pelbagai bentuk hiburan yang dijadikan sandaran kepada anak-anak muda.

Image hosted by Photobucket.com

mengikut syariatkah hiburan yang sebegini?

Kesungguhan kita terhadap pembinaan generasi muslim yang kuat terencat gara-gara bentuk hiburan ini. Keimanan dan ketakwaan mudah direnggut gara-gara bentuk hiburan ini yang boleh menjadi agen kepada kerosakan akhlak remaja kini.Semua pihak harus mengambil berat akan situasi ini.Bagaimanakah kita ingin melahirkan mereka-mereka yang akan menjadi pencorak kepada agama,negara dan bangsa ini sekiranya situasi ini tidak dirubah.

Bagaimana mungkin kita ingin merealisasikan perjalanan islam hadhari dengan terbaik sekiranya tidakdisekat agen-agen perosak akhlak ini. Dan bagaimana mungkin kita ingin melahirkan generasi cemerlang,gemilang dan terbilang andainya unsur-unsur ini sudah melekat di dalam sanubari anak-anak muda kini?

wallahua'lam