Monday, August 11, 2008

Forum Mengancam Kedudukan Islam??

Forum anjuran Majlis Peguam Malaysia telah menimbulkan kemarahan umat Islam di Malaysia. Api kemarahan itu sudah mula terasa bahangnya sejak forum itu belum berlangsung lagi. walaupun begitu, pihak penganjur tetap meneruskan agenda forum tersebut. Maka terjadilah sepertimana yang berlaku pada 2 hari yang lalu. Hal itu mungkin akan lebih gamat jadinya sekiranya tiada campur tangan oleh pihak polis. Sekiranya sebelum ini banyak isu bersentuh dengan "perkauman" dibicarakan, kemungkinan sekiranya perkara itu tidak ditangani dengan baik maka isu perkauman itu akan berubah kepada isu "agama".

Adakan forum tersebut boleh mengancam kedudukan Islam? Apalah sangat hendak dibandingkan forum tersebut dengan kedudukan Islam di dalam negara yang majoritinya umat Islam ini? Adakah umat Islam di negara ini terlalu sensitif apabila haknya dibicarakan sebegitu rupa? Ya, persoalan ini telah pun dijawab 2 hari yang lalu, apabila umat Islam telah pun bersatu dan berkumpul dihadapan Majlis peguam untuk mendesak pihak penganjur memberhentikan forum tersebut. Malah, perkara ini telah pun disuarakan sebelum berlangsungnya forum tersebut lagi.

Bagi saya, kita tidak menyekat mana-mana pihak untuk berbicara tentang apa jua persoalan yang dikatakan kita berada di dalam negara "Demokrasi" ini, namun dari segi warasnya sekiranya perkara tersebut boleh memberi kesan sehingga pertelingkahan yang besar dan boleh menggugat keamanan di dalam masyarakat apakah rasionalnya forum tersebut diteruskan secara terbuka itu? Ia boleh menimbulkan syak wasangka dikalangan umat Islam terhadap pihak penganjur tersebut. Syak wasangka ini akan berterusan sekiranya pelbagai isu yang cuba dibangkitkan itu boleh menimbulkan kemarahan di pihak yang lain. Kita marah sekiranya isu yang melibatkan sensitiviti kita di bicarakan secara terbuka oleh orang lain, maka kenapa kita terlampau angkuh untuk membicarakan sesuatu yang menyentuh sensitiviti dipihak yang lain?

Namun saya tercari-cari dimanakah pihak yang terlampau KUAT untuk mempertahankan tentang masalah mengenai "Ketuanan Bangsa" mereka tetapi terlalu senyap apabila isu berkaitan agama mereka disentuh oleh pihak yang lain?????? kenapa tidak sekuat itu?????

1 comments:

abe mang said...

Salam...3 jam saya melayari blog orag besut..hampas...bila masuk ke blog tuan baru jumpa yang dicari2, ingatkan orang besut takdok yang 'kritis' tahniah, blokg yang menarik.