Monday, October 30, 2006

Perjalanan yang jauh..!

Terkaku bila membuka ruangan blog pada kali ini, memikirkan apa yang harus ku coretkan. Kegembiraan di aidilfitri yang lalu masih terpahat di ruangan fikiran. Kegembiraan bersama keluarga, bersama sahabat dan bersama mereka yang kurang berkemampuan. Sudah pasti pelbagai perjalanan yang ditempuhi sepanjang ramadhan yang baru lalu. Adakah masih berpeluang menjalani bulan penuh barakah ini pada tahun-tahun yang akan datang? Perjalanan yang masih jauh harus difikirkan dengan pembukaan lembaran yang lalu.

Semangat perjuangan menegakkan yang haq/benar makin berkobar-kobar di ruang kegelisahan hati. Gelisah memikirkan jalan penyelesaian yang terbaik. Gelisah juga memikirkan apakah alternatif terbaik agar dapat diterjemahkan sebaik mungkin. Gelisah makin menjadi melihat konflik yang pelbagai bentuk. Apatah lagi dalam ruang lingkup yang kecil.Namun apa jua bentuknya, harus wujud perasaan yang utuh. Pada siapakah lagi kalau tidak disandarkan perjuangan ini pada yang haq? pada siapakah lagi harus diberi seluas-luasnya ruang kalau tidak pada yang benar.

Akan ku selongkar seluas-luasnya sebening lautan ilmu. Akan ku geledah selautan arus perjuangan. Akan ku curahkan setimpal mana yang mungkin. Agar setiap kegelapan yang kabus menutupi akan ditiup oleh titipan kecerahan mewarnai kehidupan yang maknawi. Perjalanan masih jauh harus disedari, agar tidak dibuai oleh makna duniawi. Perjuangan harus disedari dengan penuh makna, agar tidak terkalut oleh kekacauan yang penuh kekeliruan. Agar yang benar menutupi kekaburan yang tidak berfungsi.

Pada Allah ta'ala kusandar kebergantungan ini. Pada pesuruh-Nya kusandar bimbingan Ilahi. Dua penunjuk yang jangan dilupai. Perjuangan harus disandar pada Dua petunjuk ini. Membawa berkat bimbingan Ilahi. Agar tidak terpesong diri.Apatah lagi terpesong perjuangan ini. Agar hilang kekeliruan dihati.

0 comments: