Saturday, August 02, 2008

Islam Menyatukan....(PAS + UMNO)


Sedih melihat pertempuran pemikiran dan ideologi politik umat Islam di Malaysia. Atas dasar apakah sehingga mereka tidak dapat mencari titik pertemuan bagi meleraikan kecelaruan yang mengundang keparahan kepada umat. Tidak terfikirkah mereka atas dasar sesama Muslim maka perlu mereka duduk semeja bagi mencari titik pertemuan tersebut.

Bukan bicara siapa yang terdesak. Soalnya, umat yang terdesak untuk melihat titik pertemuan itu dapat dicapai. tidak perlu diwar-warkan ke semarata tempat sehingga celaru umat mendengarnya. Malah, tidak perlu dileburkan prinsip ideologi masing-masing (sekiranya payah untuk dileburkan) namun perlu persengketaan ini dileburkan atas dasar perjuangan yang Haq. Tidak perlu penggabungan itu berlaku (pada waktu ini) tapi perlu disatukan dasar-dasar asas yang perlu dipertahankan.

Maka Islam itu menyatukan, tidak perlu diletakkan asas yang lain, soal bangsa, ketuanan itu belum tentu dapat menyatukan, kerana Islam merangkumi semua merentasi soal bangsa mahupun keturunan.Maka benarlah sekiranya penggabungan ini berlaku maka perlu didasari dengan Islam yang satu.

"Tiada kebaikan pada kebanyakkan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau menyuruh berbuat kebaikan, atau menyuruh pendamaian antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredhaan Allah, tentulah Kamiakan memberi kepadanya pahala yang besar " (Surah al-Nisa' :ayat 114)

0 comments: