Monday, March 20, 2006

Info Hadis Untuk Risalah Tarbiyyah

Kedudukan Hadis "Perselisihan Umatku Adalah Rahmat":
Kita sering terdengar ramai para penceramah apabila mengkomentarkan sesuatu permasalahan yang banyak diperselisihkan akan menyebut satu hadis yang berbunyi ''perselisihan umatku adalah rahmat". Maka apabila timbul sebarang kemushkilan yang melibatkan perbezaan pendapat akan diakhiri bahawa ianya sesuatu rahmat, maka kita perlu bertoleransi. Di dalam info ini kita akan melihat kedudukan hadis tersebut yang sering dijadikan sandaran terhadap Rasulullah sallahu'alaihi wassalam adakah ianya benar atau sebaliknya.

Pandangan Ulama tentang Hadis ini:
Al-Hadis merupakan sumber rujukan utama umat Islam setelah Al-Qur’an. Kedudukan Al-Hadis sedemikian penting, maka mengetahui kesohehan (kebenaran)nya adalah suatu yang perlu. Namun dalam menentukan suatu hadis itu soheh atau tidak, bukanlah hal yang mudah. Oleh kerana itu kita dilarang untuk sembarangan menukil hadis, jika belum pasti kesohehannya.

Al ‘Allamah Ibnu Hazm berkata dalam kitabnya Al Ihkam fi Ushulil Ahkam Juz 5/hal 64 setelah beliau mengisyaratkan bahawasanya “ucapan” itu bukan hadis : “Ini adalah ucapan rosak yang paling rosak. Kerana jika perselisihan itu rahmat, tentu kesepakatan itu sesuatu yang dibenci dan tidak ada seorang muslim pun yang mengatakan demikian. Yang ada hanya kesepakatan atau perselisihan, rahmat atau dibenci. Di kesempatan lain beliau mengatakan : “batil dan dusta”. (Silsilah Ahadits Adh Dho’ifah juz 1, hadis no 57 hal 141)

Dalam kitab Zajrul Mutahawin bi Adz Dzoror Qo’idatil Ma’dzaroh wa Ta’awun hal 32, yang ditulis oleh Hamad bin Ibrahim Al Utsman . Disebutkan bahawa : “Hadis ini lemah secara sanad dan matan. Tidak diriwayatkan di dalam kitab-kitab hadis dengan lafaz ini. Adapun yang masyhur adalah hadis “Perselisihan para sahabatku adalah rahmat”. Dan sebahagian dari ulama ahli usul menyebutkan hadits tersebut sebagaimana yang dilakukan Ibnul Hajib di dalam Mukhtasarnya tentang usul fiqih.

Berkata Abu Muhammad ibnu Hazm : “Adapun hadis yang telah disebutkan “Perselisihan umatku adalah rahmat” adalah kebatilan dan kedustaan yang bermuara dari orang yang fasik.” (Al Ahkam fi Ushulil Ahkam 5/61)

Al Qashimy mengatakan (sanad dan matan) hadis ini, dalam kitab Mahasinut Ta’wil 4/928 : “Sebahagian ahli tafsir menyebutkan bahawa hadis ini tidak dikenal kesohehan sanadnya. At Thabrany dan Al Baihaqy meriwayatkannya di dalam kitab Al Madkhal dengan sanad yang lemah dari Ibnu ‘Abbas secara marfu’.

Adapun ‘ilat (kelemahan) hadis ini adalah :
1. Adanya perawi yang bernama Sulaiman bin Abi Karimah, Abu Hatim Ar Razy melemahkannya.

2. Perawi yang bernama Juwaibir, dia seorang Matrukul Hadits (ditinggalkan haditsnya) sebagaimana yang dinyatakan Nasa’i, Daruquthny. Dia meriwayatkan dari Adh Dhahhak perkara-perkara yang palsu termasuk “hadits” ini.

3. Terputusnya (jalur riwayat) antara Adh Dhahhak dan Ibnu ‘Abbas.Berkata sebahagian ulama : “Hadis ini menyelisihi nas-nas ayat dan hadis, seperti firman Allah Ta’ala : “Dan mereka sentiasa berselisih kecuali orang yang yang dirahmati Rabbmu” dan sabda Rasulullah “Janganlah kalian berselisih, maka akan berselisih hati-hati kalian” (Riwayat Ahmad, Abu Daud) dan hadis-hadis yang lain banyak sekali. Maka kesimpulannya bahawa kesepakatan (di atas kebenaran) itu lebih baik daripada perselisihan.

Wallahua'lam

2 comments:

Anonymous said...

Sudahkah diperiksa benar2 kalam ulama seperti as-Suyuti dlm hal ini? sudahkah disemak apa penjelasan ulama dan apa jenis perpecahan yang dimaksudkan?

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it Pictures teens in swimsuits Medicare prescription drug improvement modernization act State farm insurance company job Reseda boulevard mercedes benz acuvue advance vs soflens 66 visual acuity comparison inland boating south carolina Corvette replacement seat covers Amateur intercourse Pornstar zeina heart Led rock lights jeep 60&aposs bernat knit patterns sweaters