Saturday, March 25, 2006

Kesal kenyataan PKPIM berkaitan isu tudung di sekolah

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak pkpim berkaitan isu tudung di sekolah di dalam akhbar utusan semalam mencetuskan sedikit kekesalan buat saya. Wallahua'lam saya tidak pasti adakah ianya benar-benar kenyataan penuh yang dilakukan oleh pkpim ataupun akhbar telah mengeksplotasikan kenyataan tersebut.

Bukan niat saya untuk mempertikaikan isi kandungan kenyataan itu, namun timbul diruang hati saya perlukah kita membuat kenyatan terbuka berkaitan isu tersebut dengan menyokong penuh terhadap kenyataan seorang menteri yang berbentuk kontroversi itu? adakah tidak ada isu-isu besar lain yang harus kita suarakan? adakah perlu kita membuat kenyataan seolah-olah umat islam di Malaysia ini tidak memahami tuntutan yang wajib sepertimana perintah Allah ta'la? di mana suara kita berkaitan kenaikan harga minyak petrol? dimana suara kita disaat2 pelajar-pelajar sekolah mengalami keruntuhan moral dan akhlak? perlu kah isu ini di besar-besarkan?

Saya juga kecewa dengan dewan parlimen Malaysia apabila menolak usul tentang karikatur penghinaan Nabi Muhammad tetapi isu tudung ini dijadikan seOlah-oleh isu besar. tidak kah kita memahami bahawa ramai juga ahli parlimen yang bukan islam di dalam parlimen tersebut yang sedang memerhatikan kecelaruan ini?

Memang tidak ada paksaan di dalam agama, tetapi tidak kah kita memahami bahawa perintah tudung itu merupakan satu perintah wajib kepada muslimat untuk menutup aurat mereka? tidakkah kita memahami bahawa pemakaian tudung dikalangan muslimat merupakan tuntutan akidah? tidak kah kita memahami bahawa penyeragaman tudung di sekolah merupakan satu sistem pentarbiyahan? tidakkah kita memahami bahawa menjadikan tudung itu sebagai seragam sekolah merupakan tuntutan yang "berhikmah" kerana untuk mendidikmereka? tidak timbul soal paksa memaksa kerana ianya merupakan kewajipan yang perlu dituruti.wajib kepada ibu bapa menyuruh anakperempuan mereka menutup aurat dan wajib juga kerajaan untuk menyuruh wanita muslim untuk menutup aurat mereka dan di sekolahlah merupakan tempat pentarbiyahan yang terbaik dengan menjadikan tudung itu sebagai satu seragam sekolah.ianya kerana untuk mendidik para pelajar tentang kewajipan tersebut.

Dan amat dikesali kita seolah-olah terperangkap dengan permainan yang dimainkan oleh golongan-golongan liberal yang cuba mencelarukan pemikiran umat islam dengan mempertikaikan keyakinan akidah umat islam secara keseluruhannya.

Tetapi saya bersetuju dengan kenyataan yang dibuat mengenai memperkasakan sistem pendidikan di sekolah. memang sudah sampaimasanya pihak kementerian untuk menilai kembali tentang subjek pendidikan islam di sekolah dengan menjadikan subjek itu sebagai subjek utama yang harus diberi penekanan,penerapan dengan nilai-nilai akhlak islamiyyah yang efektif dengan mengkaji kembali semula isi-kandungan yang telah sedia ada. tahniah dengan kenyataan tersebut.

Di dalam isu tudung tersebut kita tidak perlu menyalahkan sesiapa, kerana itu saya minta pihak yang berwajib dengan kenyataan tersebut membuat penjelasan dengan sebenar-benarnya kerana ianya memberi impak yang besar yang memungkinkan ramai ahli kita terkeliru dengan kenyataan tersebut. Sebab itu saya ingin menyarankan agar, mana-mana pihak yang ingin membuat kenyataan tentang isu-isu seperti ini agar memikirkan natijah yang akan diterima oleh umat islam dan islam khasnya apabila kita keluarkan kenyataan berikut.

wallahua'lam

HIDUP BIAR BERJASA

MOHD NOR ZAIMAN MANSOR
ITD,IIUM

1 comments:

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it Black ladder shelves similar to pottery barn India webspace paintballing cirencester