Wednesday, March 15, 2006

SureHeboh TV3 Bukan Hanya Perlu Tukar Nama Tetapi juga Pengisian Program

Penukaran nama sure heboh kepada jom heboh oleh pihak penganjur karnival sure heboh iaitu tv3 merupakan langkah yang ditunggu-tunggu oleh pencinta bahasa kebangsaan. Ianya menunjukkan keprihatinan tv3 terhadap memartabatkan bahasa kebangsaan walaupun mengambil masa yang agak lama iaitu 3 tahun. Langkah ini juga disambut baik oleh ketua pemuda UMNO Malaysia iaitu Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein Onn.

Sesungguhnya saya secara peribadi juga memuji langkah seperti ini. Namun saya juga ingin menyarankan kepada pihak tv3 agar mengambil langkah yang terbaik untuk menukar pengisian terhadap program yang dianjurkan iaitu Konsert Sure heboh. Konsert sure heboh seperti biasa akan dilangsungkan pada malam terakhir setiap kali karnival tersebut dijalankan. Sesungguhnya saya sebagai seorang yang mengambil pendekatan positif terhadap seruan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk memartabatkan Islam Hadhari di Malaysia ini dapat merasakan bahawa konsert tersebut bertentangan dengan syara', etika, budaya orang timur yang kaya dengan adat budaya bahkan juga bertentang dengan konsep Islam Hadhari yang dibawa oleh Perdana Menteri.

Konsert tersebut sepertimana dilihat menjadikan medan pergaulan bebas anak-anak muda yang ramainya datang dari kawasan sekitar tapak karnival tersebut. Penampilan artis-artis-hiburan yang membawa hiburan yang melalaikan dibimbangi akan menyebabkan keruntuhan akhlak dan moral yang jelas sekali bertentangan dengan etika dan moral sebagai Muslim. Sesungguhnya dapat diperhatikan majoriti yang menghadiri konsert tersebut adalah anak muda bangsa Melayu. Bahkan saya juga dapat menjustifikasikan bahawa bukan sahaja melibatkan anak-anak muda tetapi mereka yang digelar sebagai ibu bapa kepada anak muda ini. Betapa ramainya ibu bapa yang sanggup mendukung anak-anak mereka untuk menyaksikan konsert tersebut yang padanya menyebabkan ramai ibu bapa sekarang ini turut juga jatuh akhlak mereka.

Sesungguhnya saya menyarankan kepada pihak tv3 untuk menyediakan hiburan yang tidak melalaikan kepada anak bangsa dengan merujuk kepada Jabatan-jabatan agama seperti JAKIM dan juga pihak MUFTI.Sekiranya pihak tv3 sanggup untuk turut juga mengubah pengisian karnival Jom Heboh dengan mananamkan nilai moral yang baik sesuai tuntutan Perdana Menteri untuk memartabatkan Islam Hadhari ini sesungguhnya ianya akan amat dihargai oleh semua pihak yang ingin melihat anak bangsa berdiri teguh dengan nilai muslim yang sejati.

Akhir sekali renungi Hadis Rasulullah sallahua'laihiwassalam berikut:

Diriwayatkan dalam sebuah hadits dari Anas Radhiyallahu 'anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya : Tidak akan datang kiamat sehingga di muka bumi tidak diucapkan lagi lafaz Allah". (Shahih Muslim, Kitab Al-Iman, Bab Dzahaabil Iman Akhiruzzaman 2:178)

Ibnu Katsir berkata : "Terdapat dua pendapat mengenai makna hadits ini, iaitu :

1) Maknanya, bahawa tak ada lagi orang yang mengingkari kemungkaran dan melarang orang lain melakukannya. Pengertian ini diambil dari sabda beliau : ".... sehingga tidak ada lagi diucapkan Allah, Allah". sebagaimana pula yang tertera dalam hadits Abdullah bin Amr : "Maka pada waktu itu hanya tinggal orang-orang bodoh yang tidak mengerti kebaikan dan tidak mengingkari kemungkaran". (Musnad Ahmad 11:181-182 dengan syarah Ahmad Syakir. Beliau berkata. "Isnadnya shahih". Mustadrak Al-Hakim 4: 435, dan beliau berkata. "Ini adalah hadits shahih menurut syarat Syaikhani (Bukhari dan Muslim) apabila Al-Hasan mendengarnya dari Abdullah bin Amr". Perkataan Al-Hakim ini juga disetujui oleh Adz-Dzahabi)

2) Sehingga lafaz Allah tidak disebut lagi di muka bumi dan tidak lagi dikenal nama itu. Hal ini terjadi ketika zaman sudah rosak, nilai kemanusiaan telah hancur, kekafiran, kefasikan, dan kemaksiatan telah merajalela. (An-Nihayah fil fitan wal Malahin 1: 186 dengan tahqiq Dr Thaha Zain)

Wallahua'lam

3 comments:

Anonymous said...

Very nice site! Regeneration of neurotransmitters in brain after oxycontin Wholesale+radar+detector Recomended valtrex dosage

Anonymous said...

Ini adalah pertama kalinya saya saya kunjungi di sini. Saya menemukan banyak hal menarik di blog Anda terutama pembahasannya. Dari ton komentar pada artikel Anda, saya kira saya bukan satu-satunya memiliki semua kenikmatan di sini! terus bekerja dengan baik.

Anonymous said...

Jelas ada banyak tahu tentang hal ini. Saya pikir Anda membuat beberapa poin baik di Fitur juga. Tetap bekerja, pekerjaan yang besar!.