Tuesday, November 07, 2006

Jangan Remehkan Perkara Dalam Agama (3)

4.Jika pembahagian ini dilakukan bertujuan untuk meremehkan perkara-perkara yang mereka anggap sebagai furu'm maka ini adalah sebesar-besar kebatilan, kerana Allah memrintahkan kita untuk memeluk agama ini keseluruhan.

" Hai orang-orang beriman, masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi mu" (albaqarah:208)

Menafsirkan ayat di atas, ibnu Abbas berkata:" As-Silmi itu adalah Islam, sedangkan Kaafah maknaya adalah keseluruhan ". Berkata Mujahid:" Amalkanlah seluruh amalan dan seluruh kebaikan". Juga berkata Ibnu Kathir: " Allah memerintahkan kepada hamba-hambaNya yang beriman dan yang membenarkan Rasulullah Sallauhu 'alaihi Wassalam agar mengambil seluruh syariat-syariat Islam. mengamalkan seluruh perintah-perintahNy a dan meninggalkan seluruh yang dilarangNya" .

Demikianlah para ulama menafsirkan ayat di atas. yakni ambillah dari syariat islam ini secara keseluruhan. Jangan memilih-milih atau mengambil sebahagian dan meremehkan sebahagian lainnya.Kita wajib mengambilnya secara keseluruhan sebagai agama Allah yang mulia dan kita wajib menghormatinya.

wallahua'lam

0 comments: