Monday, November 06, 2006

Jangan Remehkan Perkara Dalam Islam (2)

2. Pembahagian ini merupakan pembahagian yang tidak asalnya. Dalam hal ini kita dengarkan ucapan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah: " Adapun pembahagian agama ini dengan istilah masalah furu' dan usul adalah pembahagian yang tidak ada asalnya. Pembahagian itu tidak berasal dari para sahabat, para tabi'in mahupun yang mengikuti mereka dengan ihsan, dan tidak pula dari para imam kaum muslimin. Istilah ini sesungguhnya diambil dari kaum muktazilah dan yang sejenis dengan mereka dari ahlul bid'ah. Kemudian istilah tersebut dipakai oleh sebahagian ahlu fiqh dalam kitab-kitab mereka, padahal pembahagian ini sangat kontradiktif " . (Masail Maridiniyah, hal. 788; Lihat Dlaruratul Ihtimam, Syaikh Abdus Salam bin Barjas, hal. 111).

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata ketika membicarakan pembahagian agama menjadi usul dan furu': " Semua pembahagian yang tidak dapat dibuktikan dengan Al-Quran dan As-Sunnah serta prinsip-prinsip syariat. Hal itu adalah pembahagian yang batil dan harus dibuang. Kerana pembahgian seperti ini adalah salah satu dari dasar-dasar kesesatan umat ". (Mukhtasar ash-Shawaiqul Mursalah, 2/415).

3. Tidak ada definisi yang disepakati oleh mereka sendiri, manakah yang dimaksudkan usul dan mana yang furu'. Seperti yang dikatakan oleh Ibnu Taimiyah di atas, pembahagian ini sangat kontradiktif. Ketika kita tanyakan kepada mereka apakah yang dianggap sebagai usul ternyata mereka sendiri berselisih pendapat. Sebahagian mereka menganggap masalah keyakinan (aqidah) sebagai usul dan masalah amaliyyah (ibadah) sebagai furu'. Kalau demikian apakah mereka menganggap bahawa solat sebagai masalah furu'? padahal seluruh umat islam mengerti bahawa solat adalah merupakan salah satu prinsip pokok ajaran islam.

Sebahagian yang lain mengatakan bahawa yang merupakan usul adalah perkara-perkara yang meyakinkan (mutawatir) sedangkan yang tidak mutawatir dianggap sebagai perkara furu' yang meragukan. Ini pun terbantah kerana masalah keyakinan itu berkaitan dengan ilmu, sehingga berbeza-beza pada setiap orang. Bagi para ulama yang mengerti ilmu hadis, mereka sangat yakin terhadap seluruh hadis sahih, apakah ia mutawatir atau tidak?

Sebahagian yang lain mengatakan bahawa perkara usul adalah perkara-perkara yang wajib. Sedangkan perkara-perkara yang tidak wajib dianggap furu'. Kalau begitu apakah boleh kita meremehkan perkara yang tidak wajib?

Sebahagian lagi mengatakan bahawa yang merupakan perkara usul adalah masalah yang disepakati oleh para ulama. Sedangkan masalah furu' adalah masalah yang diperselisihkan oleh para ulama. Bahkan sebahagian lainnya menyatakan bahawa masalah merupakan pokok agama ini adalah berjuang mencapai kekuasaan melalui sistem demokrasi sehingga mengorbankan prinsip akidah, ibadah dan akhlaq tanpa cuba untuk mengimbanginya.

Akhirnya setiap aliran yang ingin meremehkan suatu masalah akan mengatakan masalah itu adalah maslah furu' semata-mata.

bersambung...

0 comments: