Monday, November 13, 2006

Kurang waktu!

Tidak sempat meng"update"kan blog pada waktu terdekat ini. Mungkin ada perkara yang perlu diutamakan. Namun coretan ilmiah akan terus dicoretkan selagi ada waktu dan upaya. Sejak kebelakangan ini, terdapat pelbagai isu yang berlaku sama ada di dalam negara mahupun luar. Yang lebih menarik isu di dalam negara.

Semalam sempat saya membaca majalah I (keluaran november). Majalah I merupakan majalah yang mula mendapat perhatian kerana pelbagai isu ilmiah yang dibentangkan. Salah satunya terdapat tulisan oleh Dr Asri Zainul Abidin. Tulisan beliau banyak mencetuskan kontroversi bagi mereka yang berada di dalam bidang agama terutama mereka yang tidak sehaluan dengan pemikiran beliau. Namun bagi saya kita perlu lihat setiap ilmu dan rujukan yang diberikan oleh beliau sama ada bertepatan dengan Al-Quran dan Al-hadis serta membuat penilaian yang waras.

Bulan ini beliau mencoretkan berkaitan kesan negatif terhadap taksub mazhab. Antara hujah beliau mengatakan antara kesan negatif ialah akan menyebabkan umat islam berfikiran sempit dan jumud apabila taksub terhadap satu-satu mazhab. Bagi saya ini ada satu kebenarannya dan inilah yang sedang berlaku terhadap masyarakat kita. Masyarakat kita susah untuk menerima sesuatu hukum apabila bertentangan dengan mazhab yang dipegang walaupun hujah yang dikemukakan adalah berdasarkan nas yang soheh. Dan pelbagai lagi hujah yang dikemukan oleh Dr Asri, maka boleh dapatkan majalah I keluaran November.

Berkaitan isu pembaptisan orang Islam yang berlaku di Ipoh baru-baru ini, banyak mendapat perhatian orang ramai. Walaupun berita tersebut belum diketahui kesohehannya, namun kita perlu memberi perhatian terutama pihak berkuasa dan kerajaan. Isu ini tidak akan berhenti dengan cakap-cakap orang ramai tanpa ada tindakan oleh pihak berkuasa. Pihak kerajaan mahupun pemimpin setempat harus memberi keterangan kepada orang ramai tentang isu yang melanda umat islam di Malaysia ini.

0 comments: