Sunday, November 05, 2006

Jangan Remehkan Perkara Dalam Islam!

Dalam masalah penerapan sunnah sering dilontarkan syubhat-syubhat yang menyebabkan umat enggan dan tidak bersemangat untuk mengamalkannya. Diantaranya syubhat berikut ialah meremehkan masalah fiqh dan hukum-hukum syariat dan menganggapkannya perkara remeh dan simpel. Mereka menganggap pelajaran seperti tauhid uluhiyyah, fiqh syariat dan lain-lain sebagai kulit (qusyur) dan bukan inti (lubab) dari ajaran agama ini. Atau mereka menganggapnya sebagai furu' (cabang) dan bukan perkara usul (pokok).

Para ulama membantah syubhat mereka ini dari beberapa sisi:

1. Jika pembahagian tersebut bertujuan hanya untuk mementingkan yang usul dan meremehkan yang furu', maka ini adalah pembahagian yang batil. Kita katakan kepada mereka: " tidak ada dalam agama ini perkara yang remeh" seperti dikatakan oleh Imam Malik. Pada suatu saat Imam Malik pernah ditanya dengan suatu pertanyaan, kemudian beliau menjawab: " saya tidak tahu ". Mendengar jawapan ini si bertanya terheran-heran dan berkata: " sesungguhnya ini adalah masalah yang simpel, dan aku bertanya tentang hal ini semata-mata kerana ingin memberitahu kepada si Amir (penguasa) ". Melihat hal ini, Imam Malik marah lalu berkata: " Kau katakan ini masalah simpel dan remeh? tidak ada dalam agama ini perkara yang remeh! Tidakkah kau mendengar ucapan Allah ta'ala " Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. (Al-Muzammil: 5)

Oleh kerana itu seluruh ilmu agama ini semuanya berat, khususnya kerana akan dipertanyakan pada hari kiamat ( Tartibul Madariq, Qadli 'lyadl 1/184; Lihat Dlarurarul Ihtimam bis Sunnatin Nabawiyyah, hal. 118)

Perhatikanlah ucapan Imam Malik di atas, bahawasanya perkara agama ini semuanya penting dan berat kerana akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah kelak. Ucapan itu cukup sebagai membantah terhadap syubhat yang membahagi-bahagikan agama ini menjadi Qusyur wa Lubab (kulit dan inti), kemudian mereka meremehkan perkara yang mereka anggap qusyur. Demikian pula sebahagian yang lain yang membahagi agama inimenjadi Usul wal Furu' (pokok dan cabang) yang memnganggap remeh masalah furu' dengan kalimat yang banyak diucapkan seperti: " Inikan masalah furu', kenapa perlu diajarkan? " atau kalimat: " Janganlah kalian sibukkan dengan masalah furu " dan lain-lain.

Ahlu bid'ah selalu sinis terhadap ahlu sunnah yang sentiasa mengkaji, mempelajari, menulis masalah-msalah fiqh seperti gerakan-gerakan solat atau masalah-masalah fiqh lainnya dan mencemohkan mereka dengan kalimat-kalimat di atas.

bersambung........

0 comments: