Wednesday, November 15, 2006

Rangkuman

Dr Asri Zainul Abidin dilantik Mufti Perlis

Tahniah di atas perlantikan Dr Asri Zainul Abidin sebagai mufti perlis yang berkuatkuasa 1 November lalu. Semestinya perlantikan beliau akan meggamitkan pelbagai reaksi oleh pelbagai pihak kerana kelantangan beliau membela sunnah Nabi sallahua'laihiwassalam dari sebarang unsur kesalahfahaman orang ramai.

Diharap beliau dapat menjalankan tugas dengan sebaik mungkin dengan mempertahankan kesucian Islam dengan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah dan membanteras pelbagai gejala perosak seperti maksiat dan hiburan melampau yang semakin menular di negara ini.

Boleh Diharapkah UMNO untuk membela Agama dan Umat?

Perhimpunan Agung UMNO kembali untuk tahun ini. Sudah pasti menarik pelbagai pihak untuk mengikuti perkembangan yang semakin serabut di dalam parti UMNO. Sepertimana yang sedia maklum. Suara-suara kelantangan pemuda, wanita mahupun puteri sudah kedengaran dengan pelbagai isu yang dikupas.

Namun tidak dapat tidak, kita dapat perhatikan medan perhimpunan ini tidak lebih daripada medan untuk memuja dan memuji para pemimpin yang kononnya bersih dari sebarang dosa kecil mahupun besar. Sudah pasti ketiga-tiga sayap UMNO ini tidak berani untuk menegur pemimpin mereka walaupun sudah terang-terangan wujudnya kecelaruan diperingkat pemimpin mereka.

Agenda Melayu pasti dijangka hebat untuk diperbahaskan. Namun yang pasti isu yang paling mendapat perhatian besar adalah isu ekonomi semata-mata. Isu bagaimana untuk memperkayakan orang melayu walaupun yang kaya hanya pemimpin-pemimpin mereka. Isu pembelaan agama, masalah umat islam melayu, kedudukan islam dalam perlembagaan mungkin disentuh tetapi hanya sisipan sahaja untuk menyedapkan hati orang melayu, namun sudah pasti tidak diberikan fokus walha isu ini amat mengancam kedudukan orang islam/melayu.

Datuk Azhar Mansur belum umum status agamanya

Berkenaan isu pembaptisan orang islam ke dalam agama kristian masih hangat. Akhbar hari ini mengatakan Datuk Azhar Mansur telah membuat laporan ke balai polis kerana namanya dikaitkan dalam isu ini. Tetapi semenjak isu ini hangat diperkatakan beliau tidak pernah mengatakan tentang status agamanya. Kalau benar-benar beliau tidak terlibat di dalam program pembaptisan tersebut kenapa beliau tidak menafikan yang beliau telah murtad? itu yang menghairankan.

Namun isu ini bukanlah isu baru, sudah lama mufti perak mengumumkan sudah ramai orang islam di negara ini telah murtad. Namun setakat hari ini masih belum diadakan siasatan rapi untuk membendung masalah ini. Diharapkan isu pembaptisan ini adalah isu khabar angin semata-mata, namun kalau sebaliknya hendak umat islam di negara sedar dan bertanggungjawab untuk membendung masalah tersebut.

2 comments:

syahid_zul said...

Alhamdulillah..
Moga ada kebaikan dari apa yang berlaku.

Anonymous said...

J'ai un nouveau tournage et de montage entreprises dans lesquelles je cours .. Ce n'est pas un gros travail populaire, alors je veux en faire la publicité en créant un site web. Comment puis-je créer un site Internet thats pas trop cher et il est facile à utiliser?.