Thursday, November 02, 2006

Perjuangan Menggamit Memori!

Baru semalam sempat juga menghadiri perbincangan program ihtifal Taski ABIM daerah Besut dan beberapa program IOA. Walaupun dalam keaadan mengejar masa, dapat juga menikmati kemesraan dikalangan sahabat jemaah melalui program usrah yang paling luar biasa sifatnya. Pelbagai topik perbincangan yang secara spontan dibicarakan, dari isu negara sampailah ke peringkat antarabangsa. Cukup terhibur maklumlah ramai antara mereka sudah berbelas tahun bersama ABIM.

Di dalam kesibukan ini juga, dapat menjengah perkembangan sahabat-sahabat di UIA dulu melalui blog-blog mereka. Namun ramai yang sudah tidak terhubung. Apa khabarkah mereka? adakah masih berada dalam arus perjuangan? wallahua'lam. Namun yang pasti masih terdapat sahabat-sahabat yang tidak meminggirkan diri dari perjuangan walaupun dalam kekangan untuk memulakan kerjaya masing-masing. Dan pasti yang ada sedang membina keluarga yang bahagia.

Tiba-tiba tergamit memori bersama-sama dahulu. Di dalam menongkah permulaan mengenal erti perjuangan. Mencari kepastian hala tuju perjuangan yang perlu dibawa. Mengharungi arus onak, mehnah mahupun tribulasi. Semangat, kecewa, putus asa, bangkit dan sebagainya sudah menjadi kata-kata azimat. Perjuangan yang tidak mengenal erti undur dan berpatah aral, terus melangkah hingga ke titisan yang terakhir yang belum tahu di mana penghujungya. Memori yang sukar dilupakan bahkan menjadi panduan di masa yang akan datang. Didoakan agar terus berkekalan kepada sahabat-sahabat sekalian.

0 comments: